Recent Post

Thursday, September 23, 2010

Menu Aidil Fitri Deqlis

Pejam celik pejam celik ...terlalu cepat Ramadhan berlalu dan kini tibanya Syawal... sedih rasa hati ini bila nak meninggalkan Ramadhan...terasa bagaikan masih belum cukup segala amalan. Mudah-mudahan dapat bertemu lagi Ramdhan akan datang , InsyaAllah jika di panjangkan umur... dengan kesibukan berniaga dan surirumah separuh masa ini sememangnya daku tidak menang tangan di saat-saat akhir Ramadhan...hingga tibanya Syawal.... walaupun sibuk diri ini tetap tidak melupakan tanggungjawab terhadapNya dan keluarga... tahun ini diriku sempat juga membuat 4 jenis kuih raya di mana 1 jenis kuih raya telah selamat di buat pada bulan Ramadhan lalu dan telah selamat habis hingga licin balangnya sebelum raya.... hmm siapa lagi yang perabiskan kuih ku itu... kira biskut experiment yang ku buat dengan bahan2 yang ada di rumah ketika itu...ku namakan biskut polo.. inilah rupanya...

 tapi gambo kat atas nie belum finalis lagi tau...belum di celup gula aising... hmm yang dah siap tak sempat snap pulak..semua masuk mulut..hehe..pastu yang dah masuk dalam tin lupa pulak nk snap..so yg ini jer laa kenang-kenangan buat biskut di bulan puasa lalu... biskut yang tak sempat nak beraye..... jika ikutkan hb nak kubuat lagi biskut ini...memandangkan diriku sememangnya sangat2 sibuk di saat-saat menjelang Syawal hasrat itu terpaksa di tunda tahun depan hehe... tambahan pula oven ku yang kecil melambatkan proses memasak biskut..hmm..bayangkan 20 keping setiap 20-25 minit...???? kecik kan oven ku??? nak menyiapkan yang ini pun dah berjam-jam 1 jenis biskut..huhu...


Kuih raya kedua yang mendapat sentuhan emas ku tahun ini adalah kuih ranting buruk...haa....yang ini sempat lah beraye...hehe..sebab buat sehari sebelum raya...sempat jua di bawa pulang ke rumah mak ku di sungai buloh...TETAPI..yang di rumah yang di dalam balang memang 1 hari jer hb ku makan sampai habis 3/4 balang...hmm tak sempat laa saper2 nak merasa yer...hehe.. ada laa skit jer lagi... hb ku pun suka sangat ranting buruk nie...terima kasih pada yang memberi resepi... buatnya mudah tetapi perlukan masa dan kesabaran yang tinggi... klu buat ramai2 seronok kan?? daku buat sorang2 dalam ati kata bila nak siap??hihi...akhirnya siap....adoii cepat jer habis licin balang...ha ha ha...
gambo?? tak snap pun yg dalam balang...tak sempat...yg bawah nie masa penyediaannya hb ku yg rajin snap...daku dah sibuk kat dapur tak tau dah kamera kat mana hihi...
ranting buruk yg telah siap di masak...tinggal di ngapp shj hihi.... so boleh dijadikan kuih raya tahunan ni sebab hb ku punyalah suka...sebab rasa manisnya kita boleh kontrol sendiri...so tak terlalu manis...tak terlalu tawar...so just nice...sedap tau....;-)



kuih kedua yang ku buat tahun nie ada tempeyek/rempeyek macam2 nama kan? tapi yang penting daku buh kacang tanah dan ikan bilis....buat guna acuan bulat..so dah siap bulat2 jer ku susun dalam balang... buat 1 bungkus tepung beras... kira 1/2kg jer...dapatlah 1 tin biskut jacob tu plus 1 tin oat... yang nie buat masa raya ke berapa ya?? hmm rasa-rasa raya ke 3 ke ...? ke 4 gitu.... pun senasib...dah habis hb ku ngappp...mula2 macam jual mahal ..nampak macam selamat laa tempeyek aku nie... tup tup 2-3 hari lepas habis 1 tin jacob tue...licin....depan pc nie habis hb ku ngappp.... hmm tapi kenapa lak badan ku yang macam naik ni??? huhu... haa nilah klu dah raya makan lebih kalori ha ha ha...naik laa sikit...esok lusa kena cut makan balik ha ha ha...supermaxx5 ku ngan chocolight pun dah habis stok nie... huhu...so pandai2 laa diet setelah pulun makan rendang ayam dan ketupat daun palas raya pertama hingga raya ke 4 lalu..hahaha...

Sehari sebelum raya tu...pagi2 tu daku dah sibuk kat dapur... hb ku g pasar tolong belikan serai, lengkuas dan pelbagai...haa...ku nak buat rendang... dan kuah kacang serta nasi impit... so nak tunjuk sikit...ku masak semua guna minyak ALIF banggggg!!!!!!!!!!!..hihi...nie semua penangan iklan TV...dah terbeli ALIF hehe..layan laa..hb ku sempat snap gambo nie



so nie mula nk masak rendang dan kuah kacang.....



 haa..rendang ayam mak tok...resepi asal dari mak ku..hehe... tp yang ini lebih pedas sebab ku bubuh cili padi...jangan mare yer mak..:-)
 setelah kering..jadilah rendang yang sedap.... jadi puasa terakhir pada hari itu kami berbuka dengan rendang nie dan kuah kacang... selamat hari raya!!!..hihi...

beginilah rupanya rendang yang telah ayamnya di ngapp masuk keperut ku hehe... tak sempat nk snap pun rendang yg telah siap di masak sebab masa buka terus ngap hehe...yg balance terus packing masuk tupperware untuk di bawak pulang ke rumah mak ku... yang balance sikit ku simpan di dalam peti ais....

nie lah rupanya kuah kacang yg dah siap...tinggal separuh periuk yang lain dah masuk dalam bekas untuk di bawa pulang ke rumah mak ku...dan selebihnya nie nak makan masa buka nanti.... hmm nasi impit ku tak sempat suruh hb snap...sorry laa erkk... rasa?? sedap laa ..saper makan mesti terangkat punya..hihi... confirm laa pedas...atte daku klu masak tak pedas tak sah hehe...

menu kuih raya selepas raya lagi...kuih siput... nanti ku tepek gambo..nie baru jer siap...saja buat sambil2 layan citer tv...malam tadi... tambahan pula mak ku yg berikan acuan kuih siput nie..daku apa lagi? sajalah gentel tepung buat kuih siput...dapatlah sebalang setengah... yg setengah dah habis makan..hihi..tinggallah sebalang.... nanti free ku snap gambo ya...

sekiranya tahap kerajinan ku naik pula, kemungkinan besar akan buat kiuh lagi... hmm itu pun ikut mood dan permintaan..ceh ceh ceh...

walau apa pun sebenarnya seronok buat kiuh raya, ianya mengimbau zaman ku kecik2 dulu ...1 malam boleh buat 5-7 jenis biskut tue... buat ngan mak ku lah..sampai 3-4pagi baru tido...

menu-menu lain yang sempat di buat di rumah mak ku tempohari adalah karipap pusing....:-)

oklah... selain menu biskut raya dan kuih raya di atas...tahun nie mee bandung muar jua menjadi menu pilihan untuk para tetamu selain rendang dan kuah kacang... Lontong dan mee hoon sup belum lagi..insyaAllah menjadi projek seterusnya... hmmm semua nie kalori..so hati2... selamat berdiet secara sihat...makan tetap makan,,,,diet perlu di teruskan..jangan terus biarkan lemak di badan anda...!! hehe...nie pesanan utk diriku sendiri ni...so jomlah puasa 6 ke atau jogging ker jika dah rasa2 badan naik dek makan menu raya yang terlebih2 ini..hehe...

Ok, renung-renungkan...Salam Lebaran
Maaf zahir dan Batin.

ok...seperti yang dijanjikan...hari ini 26hb ku tepek gambo kuih siput ku ya... LAYAN....
 nie ah rupa nya kuih siput ku .... 
 dapatlah lebih kurang 1 balang besar dan kecik nie.... yang dah ngapp masa masak tu tak kira berapa hehe... yang dalam balang keik tu pun dah tinggal balang heeh.. hb ku ngap malam ku siapkan kuih ni jugak... tinggal jer lah sebalang....
    ada rupa siput?? siput sedut ke?? hehe... janji rupa siput... jenuh gak laa nak menyiapkan kuih siput ni.. berjam-jam jugak nak membentuk siput2..hihi
  klu di ngapp!! sat jer kata orang utara.... selesai...
  close up sikit.... siput ku ada banyak saiz...ada yang besar, sedang, kecik ..kira kehidupan siput laa...ada kecik besau..kira yg besar tu king dia kot hihi...
                                 CU lagi.... sebelum di ngappp..ye yehhh..

                   nielah kesan yang tinggal di balang kuih raya kecik ku..
bersama saki baki kiuh maruku yang makku buat... adoi... sian siput2 nie tak lama lagi kena ngapp gak tu hihihi.... walau apa pun...membuat kuih siput memang memerlukan kesabaran..hmm buat apa2 pun perlu sabar...klu nak hasilnya yang memuaskan...tak gitu?? hehe... so next time, jika projek ni nak di buat lagi..perlu di uli awal tepung dab bahan2nya...selepas itu menggentel tepung menjadi siput di depan tv...baru lahtak ngantuk ...hehe... namun demi nk bagi hb ku makan kuih siput ku tahun ini... takmo beli hehe...so...inilah hasilnya.... tingggggggggggggg!..


 Photobucket

1 comment:

A.D.A.M. said...

ayammmmmmmmmmmm nampk sedap. huhu