Recent Post

Tuesday, May 31, 2011

Tanyalah Ustaz - Menyentuh Hati

Salam semua, semalam deqlis dan hb menonton Tanyalah Ustaz yang bertajuk Sakaratul Maut 2. Memang jelas penjelasan yang diberikan oleh Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz kita tentang soalan-soalan yang diajukan.

Apa yang menarik deqlis untuk dicatat blog ini serta dapat dikongsikan bersama uools adalah:

1. Jika kita melihat orang yang hendak meninggal dunia dalam keadaan mukanya hitam dan lebam, bunyi hekk hekk hekkk atau bunyi sesuatu di kerongkongnya tandanya dia sedang melihat azab yang bakal dijatuhkan kepadanya... mungkin semasa hidupnya banyak melakukan perkara-perkara yang dilarangNya.

2. Jika kita melihat pula, dahi berpeluh, mata berair dan keluar air jernih dari lubang hidungnya, itu petanda baik di mana Allah sedang memperlihatkan tempatnya ganjaran/syurga apabila matinya nanti...masyaAllah...! 

Selain itu, sekiranya kita berdamping dengan ibubapa/saudara-mara yang sedang nazak, janganlah kita biarkan mereka sendirian kerana pada saat-saat akhir kematian seseorang syaitan tak pernah putus asa nak menyesatkan manusia. Jadi sebaiknya, kita membisikkan " Lailahaillah" di telinganya. Jika dalam keadaan nazak atau sakit yang terus, kita janganlah menyuruh dia "mengucap2x" sedangkan dia memang tak berdaya ..maka kita hendaklah membisikan "Lailahaillah" di telinganya.. Bacalah Al-Quran berdekatan mereka yang sedang nazak kerana menghalang syaitan daripada merapati mereka.

dan soalan yang deqlis masih ingat adalah, adakah syaitan boleh menyerupai ibubapa kita dan datang kepada pesakit nazak yang bakal meninggal dunia? Jawapannya Ya, di mana syaitan tiada jisim seperti manusia dan haiwan, maka dia boleh menyerupai sesiapa sahaja yang dia mahu untuk memesongkan pegangan agama Islam atau cuba menyekutukan Allah di saat-saat akhir kematian...

Takut deqlis, sebab dato' Hassan kata, saat kematian kita sangat-sangat penting, jika di saat hidup syaitan tak berjaya menggugat iman kita, kita takuti syaitam berjaya gugat iman kita di saat2x akhir kematian. Lepas habis Tanyalah Ustaz semalam, deqlis terus kata kat hb, jika deqlis yang meninggal dulu nanti, tolonglah jaga deqlis supaya syaitan kalah dengan bisikan dia... tolonglah bisikan "Lailahaillah kat Lis yer bang" ..hb deqlis pun kata mende yang sama, klu dia pergi dulu tolonglah bisikan Lailahaillah. Masa tu deqlis rasa syahdu sangat, yerlah kita pun tak tahu siapa yang akan pergi dulu...tetiba rasa sedih sangat2x... itulah  kehidupan, setiap yang hidup pasti akan mati.

Di bawah nie deqlis copy paste soalan2x berkaitan kematian dll dari http://www.masjidbukitindahampang.com/ . Moga kita sama-sama dapat manfaat darinya. 


Mega:Bolehkah kita membuat binaan atas kubur?

ABU HASSAN: Terlebih dahulu kita perlu memahami apa yang dimaksudkan dengan membuat binaan. Setakat kita membuat dinding simen atau mar mar di sekeliling kubur itu bukan termasuk dalam binaan atau perhiasan.
Tetapi jika sampai ke tahap membuat bumbung di kubur, itu sudah termasuk dalam membuat binaan. Ini diharamkan kecuali pada kubur para rasul, sahabat dan yang setaraf dengannya.
Ada pun, amalan masyarakat yang suka menabur bunga di pusara, ini pun tidak ada nas yang mensyariatkannya. Adalah dibimbangi perbuatan sedemikian boleh membawa kepada termasuk dalam perhiasan itu tadi.
Kalau ada pun dalam syarak adalah amalan para ulama yang menyiram air atas pusara selepas jenazah disemadikan.
Perbuatan memacak sesuatu yang basah seperti pelepah tamar atau kelapa, ada nas menyebut selagi ia masih basah ia masih bertasbih pada Allah memohon keampunan pada mayat.
Barangkali berdasarkan nas tadi, agak masyhur di kalangan masyarakat kita untuk menanam pokok kemboja kerana ia basah dan akan mendoakan si mati.
Tetapi tidak pula disebut memacak payung di atas pusara. Tidak ada nas menyuruh perbuatan sebegini dan ulama menyebut ia termasuk dalam bidaah dan khurafat.
Bagaimana pula dengan tahlil arwah yang dilihat mesti dibuat apabila berlaku kematian?
ABU HASSAN: Ini satu lagi perkara yang sampai sekarang masih diperdebatkan. Bagi yang tidak mengharuskannya, ia dianggap bidaah atas alasan antaranya Nabi SAW tidak pernah membuat tahlil arwah dan juga bersandarkan hadis bermaksud: Apabila mati anak Adam putuslah amalnya kecuali tiga iaitu amal jariah, doa anak soleh dan ilmu yang bermanfaat (riwayat Muslim)
Bagi ulama yang mengharuskannya, tahlil dibolehkan berdasarkan hadis yang sama. Cuma yang terputus adalah amalan orang yang mati. Sedangkan amalan orang yang masih hidup untuk di mati masih belum putus dan boleh dilaksanakan.
Keharusan tahlil juga bersandarkan kepada hadis Rasulullah SAW di mana pada suatu hari baginda didatangi oleh seorang wanita. Kata wanita itu: "Ya Rasulullah, ibu saya baru meninggal dunia dan belum mengerjakan haji. Lalu Nabi menjawab, kerjakan olehmu haji untuk ibumu itu".
Bersandarkan peristiwa itu, ulama memutuskan bahawa orang yang hidup boleh membuat ibadat seperti haji, puasa dan sedekah untuk si mati.
Bagaimanapun, soal menetapkan tarikh tahlil pada malam pertama, ketiga, ketujuh, ke-40 dan 100, ini tidak ada nasnya. Bahkan ada pendapat ulama bahawa hal ini tergolong dalam bidaah.
Kalau nak buat tahlil, buat sahaja pada bila-bila masa jangan kaitkan dengan masa atau tarikh tertentu.
Lagi pun, bagi saya, tahlil untuk si mati itu bukan kemestian. Ia sekadar untuk membantu atau menambah sedikit pahala kepada si mati.
Itupun dengan syarat si mati itu orang yang semasa hidupnya beribadat dan bertakwa. Jika semasa hayatnya, si mati tadi dikenali sebagai orang yang tidak pernah solat malah hidupnya sentiasa bergelumang dengan maksiat, secara peribadi saya melihat tahlil tiada ada faedah baginya.
Contohnya, seorang bapa semasa anak mudanya masih hidup tidak pernah menyuruh anaknya solat malah hidup anaknya terlalu bebas sehingga tidak mengenali Tuhan.
Tiba-tiba anaknya itu mati, adakah tahlil boleh membantu atau memberi faedah kepadanya, kebanyakan ulama berpendapat, ia tidak memberi sebarang faedah.
Kalau hendak membantu anak atau kaum keluarga daripada api neraka pastikan ia dibuat semasa hayat mereka bukan setelah mereka mati.
Ingatlah firman Allah yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada neraka...(al-Tahrim: 6).
Ada juga pandangan mengatakan majlis cukur jambul yang sebahagian besar kita buat sekarang adalah bidaah. Benarkah?
ABU HASSAN: Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Seorang anak terikat dengan akikahnya yang disembelih pada hari ketujuh, dan dicukur serta diberi nama". (riwayat Ahmad dan Tirmidzi)
Rasulullah sendiri mencukur rambut cucunya iaitu Hasan dan Husin semasa melakukan akikah. Mencukur di sini bermaksud membotakkan kepala anak.
Dari Ibnu Abbas r.a., bahawa Nabi SAW mengakikah seekor kambing untuk cucunya dan berseru: "Hai Fatimah, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambutnya). Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham". (riwayat Tirmidzi)
Sayangnya, menjadi amalan dalam masyarakat kita dalam majlis bercukur jambul akan diadakan berzanji dan marhaban. Kemudian bayi tadi dibawa bersama sebiji kelapa dan hadirin akan menggunting sedikit rambutnya dan dimasukkan ke dalam kelapa itu.
Berdasarkan pandangan ulama, perbuatan begini adalah bidaah dan khurafat.
Kita dilarang melakukan qazak iaitu mencukur sebahagian tertentu kepala anak itu sahaja.
Daripada Abdullah bin Umar r.a., bahawasanya dia berkata: Nabi SAW melarang daripada mencukur sebahagian kepala anak kecil, dan meninggalkan yang sebahagian lain, iaitu qazak. (riwayat Bukhari dan Muslim)
Antara kelebihan mencukur kepala, rambut yang ada pada kepala bayi dibimbangi mengandungi kuman yang dibawa bersama daripada dalam rahim.
Jika tidak dibuang dibimbangi kuman atau virus itu akan meresap dalam kepala dan otak yang mungkin menjejaskan mental bayi tersebut.
Apa pula hukum melukis inai pada tangan terutama bagi gadis yang mahu berumah tangga?
ABU HASSAN: Islam melarang perbuatan melukis pada mana-mana anggota badan tidak kira apa juga bahan yang digunakan sama ada kekal atau sementara.
Ini ditegaskan dalam hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Allah melaknat (washam) yang bekerja sebagai melukis di badan orang dan orang yang meminta supaya dilukis".
Sepatutnya, berkahwin itu adalah perbuatan yang baik, maka jangan dicampur aduk dengan benda atau perbuatan yang kurang baik lebih-lebih yang khurafat.
Dibimbangi akan kurang keberkatan dalam perkahwinan tersebut.
Tentang pakai inai ia memang diharuskan tetapi jangan dilukis.
Demikian juga dengan upacara menepung tawar yang kini dilihat sudah jadi tradisi dan sebati dalam masyarakat. Sedangkan ia bukan budaya Islam.
Sebab itu, ulama berpendapat perbuatan merenjis dengan tepung tawar itu untuk tujuan apa sekali pun adalah termasuk dalam bidaah dan khurafat. Ia patut ditolak.
Ada juga sebahagian ulama yang membolehkan merenjis dengan syarat jangan guna tepung tawar. Gantikan dengan benda lain seperti merenjis air mawar.
Kedua, jangan ada niat tertentu tetapi seelok-eloknya jangan amalkan budaya ini.
Kebelakangan ini ada di kalangan orang Islam yang menjadikan anjing sebagai binatang peliharaan. Apakah hukum memelihara anjing sebagai kegemaran?
ABU HASSAN: Memang tidak ada nas yang melarang kita memelihara anjing. Cuma kita kena tengok apakah tujuan berbuat demikian.
Dalam kitab fiqh ada istilah kalbul mu'allim iaitu anjing yang dilatih untuk berburu. Dalam keadaan ini adalah diharuskan untuk kita menggunakan anjing. Syaratnya, tempat gigitan anjing itu tidak boleh dimakan.
Berdasarkan hukum ini, ulama berpendapat tidak jadi kesalahan jika orang Islam pelihara anjing bagi tujuan menjaga keselamatan harta benda dan rumah.
Tetapi pada masa yang sama, kita perlu tahu bahawa anjing itu adalah binatang bernajis. Jika ia menjilat atau kita terkena jilatan anjing maka ia perlu disamak.
Dalam hal memelihara anjing untuk tujuan suka-suka, dibimbangi kita terkena najisnya. Apatah lagi jika anjing itu dibiar berkeliaran dalam rumah. Dalam keadaan demikian, kita tidak boleh memastikan tentang najis anjing itu yang keluar masuk ke rumah.
Pada masa yang sama, Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Malaikat tidak akan masuk dalam mana-mana rumah yang ada anjing dan patung. (riwayat Bukhari dan Muslim)

1 comment:

tiefazatie said...

tq 4 sharing sis...=)