Recent Post

Sunday, June 12, 2011

Vadai





tayang gambo jerkk...tak silap deqlis buat dalam minggu lepas... tapi tak sempat nk publish...jadi time deqlis bercuti nie...deqlis autopublish laa erkk....

sebenarnya Vadei kali ni deqlis buat tak cukup lengkap...kurang wangi sebab deqlis tak letak daun kari...haha..masak2 petang2 tetiba teringin...belasah jer laa mana bahan yang ada...sib baik laa jumpakacang dhal...itupun bukan kacang dhal size biasa....yang ini jenis lagi kecik dari kacang dhal biasa...selalu deqlis buh kalau buat kuah kari dhal ala mamak tue... utk vadei ni lebih sesuai guna kacang dhal biasa... lagi sedapp laa..nie deqlis dah tingin sangat nak makan...belasah jer apa ada..janji ada rasse22 gituw..hehe.. ok.. selamt berhujung minggu.

update:

Resepi Vadai

Bahan-bahan:
250 -300gm kacang dhal
2-3 tangkai cili kering, dihiris halus
1 tangkai daun kari, dihiris
1/2 labu bawang besar, dicincang halus
1 camca teh jintan manis biji
1/2 camca teh garam, secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara:
1. Cuci kacang dhal dan rendamkan ke dalam bekas 3-4 jam. Jika nak rendam semalaman better letak dalam fridge sebab nanti jadik masam... klu dah jadik masak, vadei dah tak sedap lah..

2. Bila dah kembang, toskan kacang dhal.

3. Kacang dhal di blend guna chopper hingga halus.. jika nak guna blender biasa pun boleh.. kalau tinggal sikit2 tak halus pun takper..

4. Bila dah blend, leh campurkan semua bahan2x di atas kecuali minyak.

5. Gaulkan rata semuanya dan kepal2xkan jadik bentuk bulat leper macam dalam gambar tue..

6. Panaskan minyak, dan leh laa goreng vadei tadi. 

Senang jer kan?? tapi mmg sodapp di makan...

3 comments:

cikbintang said...

bestnye!!!!cdap2...slalonye org india yg wt..

cikbintang said...

bestnye!!!!cdap2...slalonye org india yg wt..

Makbed said...

NAK RESEPII!!!!! plis plis plissssssss