Recent Post

Saturday, August 6, 2011

Roti John Homemade


Tayang sikit sahur semalam...deqlis buat roti john jer..handmade dari bukit jalil mari.hehe....biasalaa kan klu buat sendirik semua bahan kasik lebey...sampai terkeluorr2x..hehe..  abis licin  semua.tinggal pinggan jerkk hehe...

Roti John Handmade Ala Deqlis
Bahan2:
5 biji Roti Bun/Roti Sosej/Roti Panjang John tue..hehe
150g daging ayam cincang
2 biji telur
1sk lada hitam
1 sk lada sulah
5sb marjerin planta
garam secukup rasa
mayoinaise
sos
kobis hiris halus
bawang merah dihiris nipis

Cara nak buat:
1. Kacau telur dan campurkan ayam cincang, lada sulah, lada hitan dan sedikit garam.
2. Panaskan pan, dan masukkan planta.
3. Tuangkan sedikit bancuhan di no.1 di atas di atas pan. biarkan seketika.
4. Lekatkan Roti yang di belah ke atas bancuhan di atas pan tadi. Tambahkan planta sedikit di tepi2x roti.
5. Biarkan hingga masak..
6. Siap masak angkat, sapukan dengan mayonaise (buh byk lagi sedap) dan taburkan kobis dan bawang merah serta buh sedikit sos... lipat dua kembali. Potong jadi 3 bahagian (jika roti sosej) untuk memudahkan ngapp aka masuk ke dalam mulut..hehe..


Boleh jugak ditukarkan ayam  cincang ke daging cincang bg yg suka..:-) Selamat Mencuba!;-)

8 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sedapnyaaaa...biasa klu sahur mmg k.atie xselera langsung nk mkn..minum alpha lipid jer.Biasa k.atie msk sahur tuk HB sorang jer...
Mmg letih arini tp ttp gaghkn diri g brterawih kat masjid.HB k.atie suh buat kt umah jer tp syg lak klu x berjemaah ramai2.sat lg nk ZZZZZZZZZZZZZZ..
selamat mlm deqlis..jgn lupa bangun sahur tau!

Alya Esprézzo said...

hehehehe..sis, alya da lama follow blog siss laa :)

NoRa DaDiLLa said...

waaa.... nmpk sgt sedapla roti john tu! heee... =))

Azham Vosovic said...

ni juadah popular junior2 kt maktab sy hehehehe

deqlis said...

to azatiesayang: deqlis pun klu sahur jarang jugak makan, tp dah semalam beli roti tue, nak makan time bukak rasa full sangat perut,,itu yg simpan buat masa sahur:) deqlis sahur minum air susu atau minum air kosong jer byk2x...:-) hari nie (ahad) deqlis insyaAllah nk p terawih kat masjid wilayah KL:-)

deqlis said...

to Alya Esprézzo: terima kasih...al-maklumlah sis konpius kekadang...:-)

deqlis said...

to NoRa DaDiLLa: hehe,,malam tadi sis buat lagi sahur malam ahad.... kali nie sis tambah tepung beras sikit dan baking powder sikit dlm bancuhan + sikit air...:-) mmg buat tuk en hb jer ..habis laa dia makan sorang...sis menghabiskan nasi dagang balance masa buka semalam:)

deqlis said...

to Azham Vosovic : wah yeke?? heheh