Recent Post

Thursday, September 30, 2010

KENANGAN BERMAIN BUNGA API DAN MERCUN

main bunga api Pictures, Images and Photos
Gambar sekadar hiasan: Sumber photobucket.

Mood raya lagi...hmm rayakan sebulan...:-) Jika dulu2 masa time kecik2..mestilah deqlis menanti malam tujuh liku... nak main bunga api lah.. masa tu budaya pasang pelita masih di amalkan di kalangan penduduk di desa mahupun kota.. sebab masa deqlis kecik2 dulu rumah mak deqlis pun dah kira kawasan Taman Perumahan bukan kampung yang ada halaman yang luas tu... Namun mak deqlis turut memeriahkan tujuh hari sebelum raya dengan pelita dan deqlis pun bermain bunga api... masa tu ada kawan2 seusia deqlis iaitu jiran2 deqlis depan dan sebelah rumah... seronoknya masa tu.. di tambah pula zaman deqlis tu masih boleh bermain mercun... tp deqlis main mercun buatan siap tau..bukan mercun buatan sendiri... best nyerr... Kalu nak tahu bunga api ni di cipta   oleh orang Cina purba pada kurun ke-12... dengar2nya untuk menghalau roh-roh jahat, dimana ianya direka melalui penambahbaikan ubat bedil Cina...tapi kita main untuk suka-suka shj..suka tengok bunga api yang pelbagai warna dan ada yang pelbagai bentuk dan corak... lagi pun time raya ni kita main bunga api yang kecik2 bukan yang pertunjukan yang besar seperti menyambut tahun baru tue... pertunjukan bunga api yang tahun baru tu pun deqlis suka tengok. Sebab rumah deqlis ni rumah diawangan...dan mengadap KLCC dan Menara KL..so tiap2 kali ada pertunjukan bunga api memanglah nampak live dari beranda rumah...  namun tak samalah melihat pertunjukan dengan bermain sendiri bunga api ni kan??? zaman sekarang ni bunga api masih boleh di main cuma mercun memang dah di haramkan... yerlahkan dek terlalu byk isu jari hilang, mata pecah, tangan kudung dan macam-macam lagi angkara bermain bunga api dan mercun ni maka, anak-anak 2000 kini tak dapat lagilah bermain mercun bunga api... kurang sikitlah kemeriahan raya... klu dulu2 time2 buat kuih raya tu, sana sini deqlis dengar mercun... pommm pommm pommm.... walau bising...tapi meriah... tahun bila ya rasa 3-4 tahun lepas...deqlis curi 2gak beli mercun... syok jugaklah main mercun ngan anak-anak buah dan adik-beradik yg dah besar2 nie..hehehe... tahun ni pun main juga... temankan adik deqlis Sabrina bermain... tapi main bunga api jer lah.... yg tak bestnya..ntah bunga api tahun bila lah penjual tu jual kat mak deqlis...??? main jap, mati ..main jap mati... masuk angin dah kot... tapi layan jer lah adikku itu... memang dia tak sabar nak tunggu malam... atte dah mak cakap klu nak main malam jer boleh..hihihi... 

Gambar kat atas tu, sekadar hiasan jer tau...adik yang comey tu seronok bermain bunga api... isshh cam lah nk jadi budak2 balik hehe... 

dan di sebabkan pengharaman mercun di Aidil Fitri juga memberi impak kepada lagu Allahyarhamah Saloma

Saloma

Selamat Hari Raya 50-an

Selamat aidil fitri
Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini
Di masa bulan Remdan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira

( korus 1 )
Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri

Selamat hari raya
Pada saudari saudara semua
Marilah dengan gembira
Merayakan aidilfitri yang mulia

Di sana kelihatan
Bermacam kuih ketupat dan rendang
Mintak bu kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong

Dam dam dum bunyi mercun
Kanak-kanak segera datang berduyun 
Dam dam dum mercun berdentum
Semaraklah hari raya ini tahun

( korus 2 )
Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati
Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat mari ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan

Saloma

Selamat Hari Raya
lirik sekarang...
( 1 )
Selamat aidil fitri
Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini

( 2 )
Di masa bulan Ramdan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira

( korus )
Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak-saudara kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri

Marilah bergembira
Bersama menikmati hari raya
Mintak mak kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong

( ulang 1 & 2 )

Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati

Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat kami ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan

Selamat hari raya

Jika kita dengar lagu Saloma yang di putarkan di radio sekarang, tentulah Lirik
"dam dam dum bunyi mercun " tu dah di potong.... impak pengharaman mercun
 seperti yang termaktub di dalam Akta Bahan Letupan pindaan tahun 1991 di negara kita. Jadi bagi mereka yang nak dengar lagu Saloma ni versi 50-an jom layan jap..




haa untuk pengetahuan semua, larangan separa terhadap pembakaran mercun dikuatkuasakan pada Mac 1970 selepas satu kebakaran yang mengorbankan enam orang dan mencederakan 68 yang lain di Singapura.  Pengharaman penuh di Singapura pada Ogos 1972 iaitu selepas satu letupan yang membunuh dua orang serta serangan terhadap dua anggota polis yang cuba menghalang satu kumpulan orang ramai daripada membakar mercun pada Februari 1972. Walau bagaimanapun, pada tahun 2003, kerajaan Singapura membenarkan kembali mercun dibakar semasa musim perayaan namun di bawah syarat-syarat kawalan yang dikenakan oleh Lembaga Pelancongan Singapura. begitulah serba sedikit info...

Yang menjadi persoalan deqlis sekarang, Negara Cina merupakan pembekal dan pengeksport utama bunga api di dunia kan?? negara Cina juga haramkan bunga api tak?? lepas tu ada tak kes  putus jari dsb nya ni macam kat Malaysia??.

Nasihat tuk adik2 dan anak millenium....haa...jangan main bunga api yg tak dibernarkan tu tau...jangan main mercun... dan yg PENTING!! jangan cipta mercun sendiri...haa nie dulu2 ramai anak2 atau rakan2 sebaya deqlis dulu2 yg terlalu kreatif hingga mencipta mercun sendiri... kira beli yang siap tu, mereka kasi adjasss skit mcm letak belerang laah, besi lah....heppp hepppp hepppp!!!! jangan buat pulak yer???? kang deqlis pukkkkkk kang!!... sebabkan kononny ank bunyi lebih kuatlah apa...so adik2 semua jangan main mercun ya... klu nak main tanya mak ayah dulu... beli mercun papan macam selalu thn baru cina bebudak kaun cina main tu ok gak... gamat bunyinyer...sakit lak telinga hehe..tp sesekali apa salahnya... deqlis terfikir nak menaip n3 pasal bunga api dan mercun ni jugak sebab 2 hari lepas terdengar mercun papan ni... tak tahu siapa yang main...rasa deqlis anak2 cina di rumah deqlis nie..sebab kat sini ramai chinese dari Malay... so deqlis tumpang dengarlah sambil terkenang masa deqlis kecik2 dulu...isshh jangan laa ingat pompuan tak main mercun hihi..ganas gak deqlis nie...walau dalam takut nk pasang api...tapi seronok punya pasal... syok2x bila ingat-ingat balik..hehe..

hmm ada ker yg pengalaman main bunga api atau mercun hingga terjadi nye tragedi?? klu ada meh laa kongsi cerita... yg baik di jadikan tauladan, yang buruk di jadikan sempadan...

Semoga para ibubapa mengambil serius tentang pengharaman bunga api merbahaya dan mercun ini mudah-mudahan tidak lagi deqlis membaca berita seperti di bawah:

Moga di jadikan ikhtibar pada kita semua... dan semoga adik dalam gambar di bawah bangkit ini insaf dan sedar akan kewajaran kerajaan kita mengharamkan mercun di hari perayaan.

Budak hancur dua jari main mercun 

2010/09/14

Sumber: berita harian online

 IRMAN terlantar di hospital kerana dua jari kirinya  putus akibat
 bermain mercun bola pada hari raya pertama, Jumaat lalu.
IRMAN terlantar di hospital kerana dua jari kirinya putus akibat bermain mercun bola pada hari raya pertama, Jumaat lalu.
BERITA LANJUT KLIK

isshhh... amik pengajaran...sayangilah diri anda ya...! bermain-main juga..macam deqlis dulu2 hihi..tapi deqlis dulu main ikut peraturan jer...jangan lah kreatif sangat sampai nak masuk kan dalam botol...aduhhhhh... siapa nak jawab?? kreatif tang lain takper.... betui tak??


                                       Gambar sumber: google

Walaupun deqlis ni dulu2 kaki main  bunga api dan mercun juga semasa raya dan tujuh liku...( i main dalam kawalan tau hehe) alhamdulillah jari semua cukup lagi...

cuma memang kes pengharaman ni patut dilaksanakan pun..kenapa tidak?? kadang2 orang lain yang bermain..orang lain yang buta mata, hilang jari, luka badan ... memang pernah ada kisah tragis yang deqlis pernah dengar dahulu kala ... kesian.2x. orang yang berjalan balik dari mengaji yang terkena serpihan dan rembatan mercun hingga mengakibatkan kecederaan... kesian kan?? malang tidak berbau...dan kedua... bermain bunga api ni pun kira membazir... kenapa deqlis cakap macam tu?? haa dah beli banyak2 mercun nak bermain kan?  tambah2 lagi beli untuk stok 10 hari main ker, 20 hari main je.. kira2 dah berapa lah fulus nya kan???? dari beli bunga api baik adik2 semua menabung... lagipun harga mercun dan bunga api sungguh lah mahal...ada tu hingga mencecah RM10..klu mercun lagi best, lagi lah mahal... (tp bab ni selalu deqlis dulu2 kata..alaaaaaaaaaaaaaaa......sekali sekala....) tapi tulah jika mendatangkan bahaya yang akan membawa sesalan seumur hidup...kita elakkan ya... cari alternatif lain... main mercun kat depan pc pulak hehe... oklah sebelum deqlis merapu meraban lagi...baiklah deqlis sudahi n3 kali ni..

Semoga kenangan lalu menyinari hari esok..
Yang baik di jadikan pedoman, Yang buruk dijadikan sempadan...
Salam daripada
Photobucket

No comments: