Recent Post

Thursday, September 30, 2010

Ketupat Daun Palas VS Ketupat Daun Kelapa

photo : sumber google

 Ketupat?? hmm n3 kali ni daku nak ber sok sek sok sek tentang ketupat daun palas...  adakah ianya pilihan kedua selepas ketupat daun kelapa?? apa pendapat anda?? Kenapa keluar kenyataan ini?? hmm korang semua perasan tak? jika hari raya... di iklan TV, di kad raya, di internet dan di mana-mana sahaja gambar ketupat daun kelapa sahaja yang glamour??? kenapa ketupat daun palas nie takde pula enterframe?? second class ker??? isshh korang jangan marah ye... ku tak bermaksud nak turun pangkat ketupat daun palas...cuma itu yang ku perhatikan... klu ikut daku??? hmm favourite ketupat daun palas laa... ketupat daun kelapa klu takde pun takpe sebab ketupat Faiza, Nona atau Adabi banyak... dari beras kan??? hmm tak tau laa klu korang perasan atau tak... tapi seola-olah ketupat daun palas tak menjadi lambang/simbol raya... jika tengok TV3 pun guna ketupat daun kelapa... naper lah takde nak promosi sikit ketupat daun palas nie??? daku bukan apa, sebab ketupat daun palas lag fav food daku... klu pagi syawal takd epasni menangis oooo... mesti nak makan dengan rendang... barulah raya..hehe..

Seperkara lagi jika korang nak tahu, pelbagai rasa ketupat daun palas nie...seperti gambar di atas, pulut yg di tanak di campur dengan jagung.. jadilah ketupat daun palas jagung... tp ku tak pernah makan lagi... coz selalunya dari kecik makku buat ketupat daun palas kacang merah...hmm memanglah sedap... selain tu, yg kosong juga sedap... 

nak membuatnya?? selalu tiap-tiap tahun memang daku lah tolong mak buat dari membersihkan daunnya dan melipatkan daun agar mudah kita nak masukkan pulut setelah di tanak... masa kecik2 dulu buat selalu jadi betina... hehe... now dah tahu dah macam mana nak jadi jantan... Jantan Betina?? haa bagi yang tak tahu apa... ia ialah ikatan daun palas nie..jika salah pusing jadi lah betina...bila betina tak betul lah nanti pulut mudah terkeluar... kira salah ikat laa...hmm macam mana lah nak beri penerangan...hehe.. jika ikatan tu ikan yang betul akan jadi laa jantan..so betul...maka ketupat akan masak dengan betui dan boleh di makan hehe... Tahun nie sahaja tak sempat tolong buat ketupat nie sebab ku Subuh Raya baru sampai kampung halaman bonda tercinta...heheh kampung lah sangat yer... hihi...  apa2lah kira kampung aku laa tue...

KETUPAT APA LAK KORANG SUKA?? TAK NAK KOMEN KE???


Photobucket

2 comments:

kak ina kl said...

salam ziarah..akak pun suka makan ketupat palas ni..tapi tak reti nak buat alamatnya beli ajerlah..

tq sudi dtg ke blog akak..jemputlah datang selalu yer..mehlah join contest akak ni..hadiah lumayan dik..skrg ramai buat contest sbb ada rezeki lebih kot

deqlis said...

Salam kak ina, terima kasih krn sudi jenguk sy kat sini...hehe...bertuanhnya rasa sbb kak ini tinggalkan komen kat blog sy yg tak seberapa nie...

sama2 yer... ok..sy mmg suka jln2 kat blog akk cuma sebelum2 nie jd silent reader jer..ihik... now br nk berjinak2 thanks yer kak...

pasal contest? insyaAllah kak, ada photo menarik nnt sy join...alhamdulliah ramai2 ada rezeki lebih di kongsi bersama...thank kak ina n jmput singgah lagi:-)