Recent Post

Sunday, November 21, 2010

Daging Masak Kurma

haa...tak habis2x..lagi menu daging..masuk hari nie dah 3 kali deqlis masak KURMA DAGING nie.. 
haa bukan selalu deqlis akan masak daging..setahun sekali jer tau heheh... yerlah semasa musim raya haji jer...
sebab dapat daging free...atau ada keluarga yg buat korban atau aqiqah...klu dulu2 masa bujang2 wat dekkk jer daging nie..mak tye nak bawak balik rumah sewa?? takmo jer jawab nyer.. (atte deqlis mmg tak suka makan daging...bukan kata daging..klu mak tengah masak atau rebus daging pun deqlis leh lari tau..haha...mmg tak suka bau dia...) tp teak bermakna deqlis membenci daging...cuma ntahhh ler tak leh terima nak masuk mulut sekalipun... jadik klu korang nak tahu..sejak kahwin nie jerlah deqlis masak daging...hahaha...

1st time masak kari daging... sib baiklah hb n MIL cakap sedap... makan ngan roti jala...
pastu ad alah menu2 lain daging masak hitam dll, daging kurma laa paling digemari en hubby..

so dah 3 hari berturut-turut nie deqlis masak menu DAGING MASAK KURMA nie..hehe.. tambah 3 pinggan laa en hb makan... pulun tul makan daging... deqlis seronok tgk jer laa hihi.. tau deqlis makan apa?? telur goreng sudah..hihi..

taraa!!..nielah photonyer... baru sempat nk masuk dlm entri nie.. layan jerlah erkk!:-)



BAHAN-BAHANNYA :-)
400 g daging batang pinang, potong kiub besar2, cuci dan toskan
3 biji kentang, kupas, potong 4 setiap satu dan rendam (tak buh sebb kentang habis buat karipap)
1 biji bawang besar, belah 4
2 biji cili merah, dibelah dua (buh 4-5 biji cili api merah siam mari..)
3 camca besar rempah kurma Babas
1 camca besar kerisik
1 camca besar gula melaka
1 liter air
1 kotak santan kotak
1 camca besar bawang goreng
3 inch karot di belah panjang
3 inch batang saderi di potong2 nipis
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
2 biji cili api merah siam
2 camca teh lada hitam biji
2 biji buah keras

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, dihiris
1 biji bawang putih, dihiris
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)

Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, bahan kisar dan rempah kurma, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
Masukkan daging, gaul rata dan biar daging kecut sedikit. Tuang air digaul rata. Bila mendidih, masukkan kentang dan bawang belah. Masak hingga daging lembut.
Masukkan kerisik dan santan kotak tadi. Tambah gula melaka, garam, belahan cili merah dan hirisan karrot dan daun saderi. Masak dengan api perlahan sambil dikacau sekali sekala hingga kuah pekat dan kentang empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api..

p/s: deqlis mmg sengaja tambah sayur sikit selain kentang utk variati dlm masakn..sebab dah tak masak menu sayur dah...mmg makan nasi mengadap kurma daging nie jerk...hehe.. deqlis wat goreng telur mata kerbau mkn ngan kuah kurma nie...cukup:-) alhamdulillah..

3 comments:

ordinary89art said...

smart lah! sesuai utk org budak bujang cm saya...leh try masak..huhu..nice blog!

PUANSTOBERI said...

tk penah lagi terai masak kurma. satu mmg tak berapa nak gemo masak kurma ni, satu lagi rasa mcm susah je nak masaknya. ngehngehngeh (kalo pemaleh tu pemaleh jugak la kan.. tehehehh)

deqlis said...

to ordinary89art: thx singgah sini.. boleh try ye.. nice blog? oh tqvm:-)

to PUANSTOBERI: deqlis ni pun x gemo sgt..sbb mak deqlis pun x gemo..tp en hubby nie mmg fav dia...ituw yg khas di msk utk dia laa.. dan lama2 deqlis pun suka jugaklah...tp x leh lawan hubby..hari2x kurma pun takpe..hehe..
mana en hb ku dtg dari BURMA kot..ngeh ngeh ngeh...