Recent Post

Saturday, January 29, 2011

Indahnya Matematik




Subhanallah!!.. memang indahnya matematik...siapa yang tak suka maths?? haha.. deqlis suka bermain dengan nombor... hingga nama pun deqlis ada dalam nombor tau... dulu2x suka sangat tekan calculator.... cuba amik calculator tekan 51773 dan terbalikkan calculator tue?? apa uools nampak??hehe.. sebab dik suka bermain dengan nombor...jadi apa sahaja berkaitan nombor deqlis suka...haa nombor ekor tak masuk ya..hihi... sama laa macam i tak suka sup ekor...hehe... 

Jom layan... deqlis pernah baca tentang nie dulu2x... tetiba terjumpa semua... jadi deqlis tepek sini...


1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321


1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111


9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
Hebatkan?

Dan cuba lihat simetri ini:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321
Sekarang tengok ini

101%Dari sudut pandangan matematik :
Apakah ia sama dengan 100%?
Adakah ia bermaksud LEBIH dari 100%?
Kita selalu mendengar orang berkata dia beri lebih dari 100%?
Kita selalu dalam situasi di mana seseorang mahukan kita BERIKAN SEPENUHNYA 100%
Bagaimana nak MENCAPAI 101%?
Apakah nilai 100% dalam hidup?
Mungkin sedikit formula matematik di bawah boleh membantu mendapatkan jawapannya.

Jika:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTU VWXYZ
Digambarkan sebagai:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

Jika:
KERJA KERAS

11 + 5 + 18 + 10 + 1 + 11 + 5 + 18 + 19 + 1= 99%

H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

Dan:
Knowledge

11 +14 +15 +23 + 12 5 +4 +7 + 5 = 96%

Serta
SIKAP

19 + 9 + 11 + 1 + 16 + 4 + 9 + 18 + 9= 96%

Dalam Bahasa Inggeris;
A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

Sikap diri atau attitude adalah yang utama untuk mencapai 100%. Jika kita bekerja keras sekalipun tetapi jika tiada attitude masih belum dapat 100% lagi.

Tapi

LOVE OF GOD

12 +15 +22 +5 +15 + 6 +7 +15 +4 = 101%
atau

SAYANG ALLAH

19 + 1 + 25 + 1 + 14 + 7 + 1 + 12 + 12 + 1 + 8 = 101%






deqlis saja2x wat kat nama sendiri lak
ELLISMELIA
5+12+12+9+19+13+5+12+9+1=97%

 dapatlah 97% ...

so kena tambah ATTITUDE baru leh dapat 197% dan jika tambah lagi SAYANG ALLAH leh dapat 298%...tambah lagi word lain...up lagi laa markah??ngeehhh..ngehhh...

perasan tak jika nama shj tak mampu nak cecah 100%...maksudnya dalam hidup nie kita kena ada ikhtiar, usaha, tawakal dsb untuk berjaya dan bahagia...  (hmm tetiba kuar formula hidup dan maths deqlis lak hehe..sesaje je tau..ngan mare tau) -(nk dpt kumpul Nuff pun kena ada + + + dan formula2x gak kan?? kena tye otai2x laa kan?? dan mcm2x laa lagi serba serbi benda yg kita nak tahu dan pelajari...)
ibaratkan untuk mencapai sesuatu ..tak kiralah pencapaian apa2x pun... kena ada + + + + kan?? insyaAllah diusahakan agar kehidupan kita2x di dunia dan akhirat, mudah-mudahan semuanya berada dalam gred A++...Amin.

itulah keindahan matematik dalam kehidupan:-)








3 comments:

kak ina kl said...

akak dari dulu memang kuranglah math ni tapi alhamdulliah 4 orang anak terror dalam math...ikut hb akak..seorg tu ikut akaklah..

kamu duk kat seri kembangan ker?

Nadia Kamal said...

menarik... saya juga sgt suka matematik..malangnya saya bekerja dalam bidang yang tiada kena mengena dengan matematik....

deqlis said...

to kak ina KL: sy nie suka maths dlm kehidupan...suka ingat angka..:-)
saya duk kat bukit jalil..dekat2x laa tu ngan Seri Kembangan:-)

to Nadia Kamal: samalah tue...kerja bidang lain keh keh keh... bidang2 lain pun perlu adaptasi maths dlm kehidupan...eceh! ngeehhh...