Recent Post

Saturday, January 29, 2011

Tokek: Geli Tapi Kaya!







Pernahkan berjumpa dengan Tokek? 
Deqlis: Ohh tak pernah...! Geli ooii..klu jumpe leh tolong amikkan tuk deqlis? keh keh keh... 

Sebab apa nak tangkap Tokek?
Deqlis: Fuhh...! seantereo dunia dah tau...binatang nie leh kasi kayooo!... kalah laa check2x Nuffnang yang uools dapat miahahaha..jgn mare...statement gedik ai pepagi nie..hehe..

Okaylah sebenarnya entri kali nie tentang haiwan Tokek iaitu haiwan reptilia yang suaranya sering muncul di rumah, kebun, gedung, atau bahkan hutan. (tapi siyes deqlis dok jumpa cik Ci jer kat rumah nie kekadang wat intipan kat deqlis...kekadang ada kekadang hilang mcm chipmore hehe)... kini harga Tokek ni makin mahal. Tokek berkaki empat mirip cicak ini sering dijumpai di rumah (rumah siapa ituw??) ngehhh...dan kini makin mudah diperoleh di pasaran untuk pelbagai keperluan. 

Apa yang menjadikan tokek mahal harganya?confiem bukan sebab suaranya yang sering buat bunyian tanpa diduga dan berulang-ulang bagi satu2x tempoh, tetapi adalah kerana kandungan dalaman tokek itu sendiri, yang memberi keajaiban dalam dunia perubatan yang dapat dimanfaatkannya dengan disembelih atau dimatikan. 

Tokek rumah atau cicak besar bernama latin Gekko gecko dikenali di beberapa tempat dengan sebutan berbeza, contohnya Tekek atau tokek, (Jawa), tokok (Sunda), dan Tokay gecko atau tucktoo (Inggeris). 

Tokek rumah memiliki bintil besar-besar di punggungnya dengan warna berbeza-beza dan hal ini satu di antara pembeza jika dibandingkan dengan cicak kecil.Warnanya bermacam-macam, dari warna abu-abu kebiruan hingga kecoklatan, dengan bintik-bintik berwarna merah bata sampai jingga. 

Warna perut tokek abu-abu biru keputihan atau kekuningan dan ekornya juga mempunyai enam baris bintil belang-belang. Di bahagian jari-jari kakinya terdapat bantalan penghisap sehingga ia boleh melekat di dinding tembok atau pokok. 

Tokek menjadi mahal dan dicari orang kerana kononnya boleh menyembuhkan orang yang mengidap HIV atau AIDS. Penyakit mematikan itu menyerang sistem imun tubuh dan belum ada ubat perubatan yang mampu mengatasinya. Oleh sebab itu, ramuan tradisional dari tokek dipercayai sebagai ramuan paling mujarab.

Bahagian lidah tokek dan darahnya dikhabarkan mengandung zat yang bisa melawan virus HIV. Tokek yang mengandungi khasiat itu adalah tokek yang beratnya lebih dari 3 ons dan dalam keadaan hidup. 

Selain lidah, hempedu tokek juga dikatakan mujarab untuk rawatan orang yang mengidap AIDS. Oleh sebab itulah, ramai yang membuat berlumba-lumba membelinya dengan harga tinggi demi menyelamatkan nyawa. Dan tidak hairanlah jika ramai juga yang nak masuk hutan mencari Tokek untuk menjadi Kayo...ataupun Jutawan Tokek..perrhhh dasyat kan? Adakah blogger yang sama-sama memburu Tokek nie?? 

Bahagian empedu tokek juga mengandungi sebatian anti-tumor dan kanser sehingga boleh meningkatkan kekebalan tubuh. 

Buat pengetahuan uools, sejak zaman nenek moyang, daging tokek secara keseluruhan boleh menyembuhkan pelbagai penyakit gatal. Ramai juga yang memberi testimoni atau pernah menceritakan pengalaman bahawa penyakit kulit gatal-gatal boleh disembuhkan dengan tokek yang dibakar atau digoreng. 

Harga tokek berbeza-beza bergantung berat badan dan usia tokek itu sendiri. Lokasi khusus jualan tokek ada di beberapa daerah Indonesia, seperti Jakarta, Batam, Banjarmasin, Makassar, Pontianak, Surabaya, dan Solo serta bandar yang lain. Jika di Malaysia nie google sahaja, ramai juga menjadi agen jualan ya..!

Tokek raksasa yang pernah ditemui di pedalaman Kalimantan memiliki berat hingga 64 kilogram dan terjual dengan harga Rp 179 bilion, dibeli oleh pengusaha Korea melalui orang Malaysia. 

Kat bawah nie sedikit info harga tokek sehingga Ogos 2010... agaknya 2011 nie Tokek pun dah naik hege kot?? hmm harga bawang merah pun dah naik kan?? atte semua brg harga dah naik... haha..lagi kaya laa pemburu Tokek ni kan?? hehe...macam2x cara orang nak kaya kan sekarang nie?? ...


300Gram ~ 350Gram : 1 EKOR = RM50,000. (LOCAL BUYER)
300Gram ~ 350Gram : 8 EKOR = RM250,000 (SETIAP EKOR) RM250,000 X 8 = RM2,000,000 Untuk 8 EKOR TOKEK.

360Gram ~ 380Gram : 1 EKOR = TAK PASTI. ADA BARANG, BOLEH RUNDING HARGA. (LOCAL BUYER)
360Gram ~ 380Gram : 4 EKOR = RM300,000 (SETIAP EKOR) RM300,000 X 4 = RM1,200,000 UNTUK 4 EKOR TOKEK. (HARGA BOLEH RUNDING!).

390Gram ~ 399Gram : 1 EKOR = TAK PASTI. ADA BARANG, BOLEH RUNDING HARGA. (LOCAL BUYER)
390Gram ~ 399Gram : 2 EKOR = RM350,000 (SETIAP EKOR) RM350,000 X 2 = RM700,000 UNTUK 2 EKOR TOKEK. (HARGA BOLEH RUNDING!).

400Gram ~ 409Gram : 1 EKOR = RM800,000. HARGA BOLEH RUNDING, TOLONG MAINTAIN KAN BERAT BADAN TOKEK.

410Gram ~ 420Gram : 1 EKOR = RM1,000,000 ~ RM2,000,000 (NEGOTIATE)






baru 410g ke 420 g dah 1-2juta beb!!...
kalau 1kg?? perrghhhh....

deqlis?? nak g buru?? adoiii...cik Ci pun geli...tgk tokek bukan tokek yg lari...deqlis yg lari..silap2x haribulan tak sempat lari deqlis yg pengsan!!! miahahaha...

cop cop copppp!!...tue kat belakang uoolss takde Tokek ke??hihi..klu ada

MMS kan gambar kepada 012 590 6930 - Faiz jika uools nak jual tokek laa..mana tau lepas nie terus jadi jutawan tokek hehe..jgn lupe share sikit kat deqlis yer..ahakz...

Jom tangkap Tokek!!!.

Deqlis tangkap yg ini okay lahhh ngeehhhh...^__^
 berat nie...!agak2z berapa juta nie?? miahahaha..:0)))

4 comments:

Mama Zharfan said...

siyes geli ni :)
memang me pernah terbaca kat buku--dulu2, ada petua guna binanatng ni utk menyembuhkan some penyakit :)

me dh click ur HB utk ari ni :B

Nisa Nadiah said...

salam Deqlis..apa kabar?lama x singgah kt umah langsir merah nih!hihi...tokek?kucing pon k.atie geli.....tp mmg lar bc kt suratkabar,depa kaya ooo..jual itu tokek!hihi

tomatokering :) said...

membe ceq sukak sangat p carik tokek . huhu
tapi depa panggil pokek kat penang . hu

deqlis said...

to MZ: tq... haha tokek siyess geli geleman...:0)

to Nisa Nadiah: sihat..cuma tak online tadi...nie entri autopublish...alih2x jam 2.19 pagi baru dpt on9... .pelik tul hidup ku ini.. kucing pun geli ka?? deqlis adik bradik tokek ni Cik CI... mmg geli..thanks sudi singgah...:-).

to tomatokering: wow! member tue sungguh berani... dgr2x tokek nie klu salah cara tangkap mau dia gigit nyerr kiter... eeiii takutt ..