Recent Post

Tuesday, January 4, 2011

Selsema menyerangku

Salam semua, dari malam tadi deqlis selsemalah... sok seh sok sehhhh laa dari malam tadi... tisu dah separuh kotak habis...huk huk huk...+ kain towel sehelai.... ohh nasib baik nie blog..uools meh datang baca ,,,tak kena virus punyerr...hehehe... tp jagn dekat2x sangat kang selsema deqlis tak mengenal blog tak blog...kang berjangkit juge..hehehe...agagaga... jgn mareeee aaaa...^__^.

Semalam telah panadol soluble jer2 bijik..tak berkesan lagi... biasa deqlis minum teh peria + madu..entah macam mana lupa pulak petua tue... jap g nak minum... aduhai... susah tui nak menaip2x nie klu asik2x meleleh..hahaha ... okaylah... selamat pagi semua... (baru nak cakap..miahahaha) ngehhhh...

Setahu deqlis petua penyakit selsema yang dialami membuatkan kite kurang selesa dan tak senang duduk. Langkah awal yang perlu dilakukan supaya selsema anda tak melarat adalah banyakkan meminum air kosong. Kurangkan juga pengambilan makanan berminyak serta makanlah makanan yang mudah dicerna. (done)

Search2x internet...jumpa nie...

petua kot.. ingat nak try..tp celah bedah mana nak cari pokok sireh nie...lainlah kat rumah mu mum...memang ada... sob sob sob..
nie petuanya..

1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.
pokok sirih
Pokok sirih - www.pnm.my
2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.
3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.
4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.
Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya.

Manakala bagi bayi atau kanak-kanak yang mengalami selsema, cara di bawah lebih sesuai untuk mereka.
1. Ambil kunyit hidup dan bersihkannya.
gambar kunyit hidup

Kunyit hidup - Wikipedia


2. Asah kunyit hidup tadi pada belakang pasu.
3. Kemudian, sapukan hasil asahan kunyit hidup tu pada batang hidung bayi yang menghidap selsema.

Sama seperti petua yang pertama tadi, ulangi langkah-langkah di atas sampailah bayi anda bebas daripada selsema.

haa..deqlis amik dari internet jugak..tadi goggle..hehe..timaceh beri petua..


Okaylah kawan2x semua, doa2kan cepat baik dari selsema nie...Amin...^-^

p/s: jom join MY 1st GA

6 comments:

suNa HusN@ said...

semoga cepat sembuh......
:)

suNa HusN@ said...

semoga cepat sembuh......
:)

suNa HusN@ said...
This comment has been removed by the author.
deqlis said...

tq Suna Husn@:-)

Hezesuze said...

wah bagus nie siap bagi petua heheehe semoga cepat smbuh ye dear n thansk join my GA lebiu

deqlis said...

to Kak Heze...: luv u too:-)