Recent Post

Monday, March 7, 2011

Bawal Senyum Sweet Sour

Mari mari tengok bawak tersenyum...hehe... menu of today!!.. haa..deqlis nak tersenyum2x masa masak tadi...itu pasal nama dia jadi Bawal Senyum Sweet Sour!! hehe.. tengok masa di goreng pun bawal nie nampak macam senyum jer kan?? hehe..ke imaginasi deqlis jer niehh..hehe... 

Setelah siap..! Bawal Senyum Sweet Sour deqlis... jemput makan!!

Resepinya:
1 ekor ikan bawal digoreng garing
2sb sos cili
2sb sos sos tomato
2sb sos plum (tp deqlis nyer dah habis..tak buh pun)
3 ulas bawang putih dicincang halus
1/2 bawang besar
2 potong nenas di potong dadu
1/2 biji timun di potong dadu
sedikit hirisan karot
1 bunga kobis (jika suka boleh bubuh ..)
1 biji tauhu digoreng dan dipotong kecil
1 tangkai cili merah di hiris
6 tangkai cili padi di hiris/belah dua ikut suka..
1 cawan air
minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa.

Caranya:
Panaskan minyak, masukkan bawang putih tunggu hingga kekuningan. Masukkan semua sos dan kacau. Masukkan karot, bawang besar, cili merah dan cili padi,tomato, bunga kobis dan nenas. Kacau dan masukkan 1 cawan air..(ikut suka nak berlenang kuah atau tidak)..  Biarkan hingga masak. dan masukkan garam dan gula secukup rasa.. dan untuk hiasan boleh juga taburkan dengan bawang goreng dan tauhu goreng serta daun ketumbar.  

haa nie menu sayur pulak..
Sawi goreng tempe ...:-)


Siyess makan berdua rasa kenyang giller2x.. hb siap cakap klu tak masak sayur nie pun takper..concentrate makan nasi ngan ikan bawal pun dah ok.. lagipun kat ikan dah ada sayur gak ... deqlis teringat mas amakan kat kedai, amik tomyam, amik kailan, amik telur goreng amik ikan bawal nie..perrghhh mmg tak leh abis..jenuh laa perabis kan..takes time berjam-jam kami makan..haha... mmg deqlis ngan hb tak reti nak makan byk2..dalam satu2 masa... kami biasa 1-2 lauk jer.. klu byk2x..mula rasa nak pecah perut hehe...

Hari nie deqlis tak sempat lagi nak bw atau ber contest... haa insyaAllah malam nie atau esok deqlis free sikit.. siapa yang singgah sini bg tau tu, insyaAllah nanti deqlis lawat uools balik ya... jgn lupa klik2x mana patut...dunt worry nanti deqlis klik2x balik..just inform me ya..

ok selamat petang..mana yang nak balik kerja tu, hati2x di jalanraya..

4 comments:

~~Ticer Wann~~ said...

dapnya kak.... :)

zahidah dihaz said...

sis, masak tom yam satu lauk macam2 ada..hehehehe


out: masa study dulu saya join palapes...sepatutnya kena melapor dengan askar wataniah....tapi tak ikut latihan....hehehehe


New Entry: Miss Zahidah 4in1 Lucky

Draw

:: Zanna :: said...

wah!!! kak sedapnya..yum!! yum!!

Akak thanx bg pendpt dan okey jom kte berblogging sama..huhu~~

Terkini : i luv blogging

Mama Zharfan said...

yum yum sedapnya :)

me singgah click HB


nak menang purse clarks ori? jom vote!