Recent Post

Wednesday, April 13, 2011

Perkataan yang paling panjang sekali

Salam uools.. hari nie kita tengok  perkataan paling panjang dalam kamus melayu dan kamus inggeris...nak sebut pun tersasul2x haa..cuba sebut betui2x..ngeee..


MENYETIDAKNYAHCASDIVERSIFIKASIELEKTROSTATIKKAN (to undiversify uncharged electrostatic electricity) . 46 huruf menjadikan perkataan ini paling panjang. Dan perkataan penyetidaknyahcasdiversifikasielektrostatikkan (the process of undiversifiying uncharged electrostatic electricity) juga mengandungi 46 huruf.


Sementara perkataan inggeris yang terpanjang terdapat dalam kamus ialah

PNEUMONO­ULTRA­MICRO­SCOPIC­SILICO­VOLCANO­CONIOSIS(a lung disease caused by breathing in particles of siliceous volcanic dust). Perkataan ini mengandungi 45 huruf.

Perkataan kedua ialah HEPATICO­CHOLANGIO­CHOLECYST­ENTERO­STOMIES = a surgical creation of a connection between the gall bladder and a hepatic duct and between the intestine and the gall bladder. Perkataan terpanjang dalam Gould's Medical Dictionary.

p/s: tergeliat dakk lidah uools nak menyebutnyerr..?? :-)

8 comments:

.: iEyLa :. said...

awat susah sngt nak sebut ni kak...
hihi..sah2 org yg involve dlm bidang ni je gune..tu pon ntah..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deqlis..singgah mlm sambil klik2 nuff

Cik Ezy said...

pyh giler nk sebot..
lidah terseliuh dh kak..
haha

biology teacher said...

hanya mereka ngn keluarga mereka je yg guna, sgt setuju!!! nice info

Farrah Hasna said...

aduih..belit benor sebutan die

deqlis said...

iEyLa: tergeliat lidah lerr..hihi.. ye laa tue.. atau mungkin ada singkatan dia..

azatiesayang: tq kak tie...:-)

Cik Ezy: nak terseliuh dah ker?? baik jgn sebut ngehh ngehhh ngehh

biology teacher: betui2x...(baca ala UPIN IPIN):-) .. timaceh..mana tau nanti ada program 'who want to be a millionaire ker..kot2x nie soalan 1 juta keh keh keh..:))

Farrah Husna: akak pun try 3-4 kali baru lancar sebut kih kih kih... pjg bebenor..

Adyshariz said...

seyes payah nk sebut..sapa la yg cipta perkataan ni yer

deqlis said...

Adyshariz: a'ahh...ho ho tu tak tau laa siapa yg cipta..hehe.. yg cipta perkataan pendek macam "nasi" pun tak tau saper..ngeehh ngehhh ngehhh:-))