Recent Post

Saturday, May 21, 2011

Kuih Akok Yang Sedap...!


Kuih Akok yang Sedap!!... deqlis 1st time makan kuih nie...tadi g pasar malam di Sungai Besi. 
Lama tak pergi pasar malam, dalam rintik-rintik hujan deqlis ajak gak en hubby pergi... deqlis mencari kot2x ada org jual kuih bakar tetapi mmg takde laa yg jual kuih bakar (nak buat malas hehe + santan pun takde stok kat rumah) jadi mmg menuju p pasar malam laa ...tetiba deqlis nampak kuih di atas nie...hmm tengok mcm hangus semacam deqlis pun berlalu, masa nak balik tu deqlis lalu lagi kat akak yang jual tue, deqlis pun singgah...tanya harganya... macam mana kira kuih nie? kuih apa nie?? (haha siyes tak tau pun apa  nama dia) akak tu kata nie kuih Akok dan RM2 dpt 5 biji... klu satu? 50 sen.. dek kerana takut tak sedapp..ku beli laa satu... jalan 1-2 langkah terus deqlis cubit nak rasa kuih tue.. klu sedap rugi lak tak beli lebih...hehe.. sekali makan "sedappp!!" fuhh.. dlm sejuk2x makan lak kuih panas2x!! perrghh tak leh jadi...  terus suap sikit kat hb. "hb pun kata sedapp" haa..apa lagi? deqlis berdesup patah balik laa beli..hehe... beli laa RM2 habis makan  suap menyuap dlm keta hehe... tak sempat nak hidang pun ekekeke...

balik rumah weool mkn laa bekalan lain yg dibeli Yong tau Fu + Apam balik sampai kekenyangan...hehe
sorry laa nak letak gambo kuih akok deqlis beli tadi mmg dah selamat masuk dlm perut yg lapo, jadi gambo2x deqlis goggle jer laa.. hehe.. dan akak yg masak kuih akok tu tadi guna acuan macam kat bawah nie..
gambo sumber pak goggle gak..

sedap laa kuih nie, kena tekak deqlis... (susah ooo kuih2x jual2x  nie nak kena tekak deqlis) bab2x kuih nie mmg deqlis memilih sikit... al-maklum lah dari kecik deqlis suka karipap, donut, seri muka..+ 1,2 jeni skuih lain jer....hehe yg lain2x tu kurengggggg...dah tua sikit (sikieee jer hehe) nie baru  nak belajar2x makan kuih2x lain..haha...

pepun... 5 bintang laa untuk Kuih Akok nie...sedapp makan panas2x:) lembut di dalam, rangup garing bakar di luar:) tetiba teringan bengkang bonda tercinta..:)

uools pernah makan kuih nie?? 

7 comments:

Princess Nur said...

akok kelante mmg sedap..tambah2 yg original dibakar dengan sabut kelapa..skrang ni tk banyak dh org bakar pakai sabut..guna dapur letrik je..rasa tak ori..bleh cam rupa dia..kalau yg bakar ngan sabut kelapa tu kedut dia byk lg..huhu

Princess Nur said...

akok kelante mmg sedap..tambah2 yg original dibakar dengan sabut kelapa..skrang ni tk banyak dh org bakar pakai sabut..guna dapur letrik je..rasa tak ori..bleh cam rupa dia..kalau yg bakar ngan sabut kelapa tu kedut dia byk lg..huhu

Farrah Hasna said...

kat klantan akok die sedap2

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deqlis..slmt berhari mggu!.K.atie pon xpernah mkn kuih akok nie..hihi

deqlis said...

to princess Nur: yeke?? kena cari yg bakar pakai sabut kelapa nie...kena pergi kelantan nie..hihi... wah pasti lebih sedappp kan?? yg semalam pun beli bakar guna dapur moden tue sedappp laa..dia bakar hangus2x gitu....

to Farrah Hasna: akak kena p Kelate laa gini...:) 1st time makan terus jatuh hati ngan kuih nie...:)


to azatiesayang: w'salam kak tie, selamat berhujg minggu... kuih akok ni kuih kelate... hihi sama ke? x pernah makan lagi?? kena try cari tue hehe....sedapp kak nak2x yg hangus di bakar tue....semalam yg jual pun mmg akak2x kelate... ada jual nasi dagang, laksa kelate dll menu dr kelate jgk...

wida said...

dah duduk trgnu hmpir 5 tahun..tapi masih x leh terima kuih akok ni.org kata sedap..tp wida x berapa suka pulak

deqlis said...

to wida: lain org lain citarasa kan?... macam deqlis kuih2x lain yg org lain kata sedap2x deqlis pun ada yg tak suka... contoh mcm kuih sum sum, cendol... mmg deqlis tak minat...

macam kuih bengkang pandan pun dulu kecik2x mak buat deqlis pun tak suka, amik bahagian kerak2x tepi2x jer...hihi..tp sekarang dah makan pulak:))