Recent Post

Tuesday, August 2, 2011

Menu Durian + Pulut + Santan

 Jemput makan....oppss..puasa kan?? nie laa deqlis makan2x durian D24 hari Sabtu lepas... nyum2x... sedap tau makan dengan pulut + santan...
 Cara makan macam nie mmg puas...tak silap deqlis cara makan orang Kedah/Perlis mmg macam nie..klu pahang santannya dimasak dan dicampur dengan gula melaka/gula merah/gula kabung...tp deqlis lebih suka cara macam nie:-)...walau nampak pucat..tapi sedaapppppp!!!
tak pecaya? tgk laa hn deqlis nie makan kih kih kih..penuh nikmat dan bergaya..keh keh keh....  pulun sakan laa makan heheh....:-)

bagi uools yg nak cuba makan cara nie senang jer..

300g beras pulut dicuci dan direndamkan selama 2-4jam..(hingga kembang) (utk makan 2 orang)
selepas itu, kukus pulut tadi di periuk kukus atau rice cooker pun leh (ada bekas dia kan?)
siap dikukus dlm 1jam macam tue.....terpulang nk tuang sikit santan atau  tak...terus angkat letak dalam mangkuk

kuah/santan nyer..
100ml santan kotak di masak dengan 100ml air..(agak2laa nak pekat mana..ikut suka)
tambahkan 2sudu besar garam..(ikut kesesuaian.nak masin mana) klu masin sangat leh tambah air atau santan lagi...:-)
hidangkan dalam bekas
makan dengan pulut tadi dan durian...jika durian kureng manis leh tambah  gula...macam deqlis durian2x semua manis2xx belaka....jadi takdelah tambah gula...:-)

SEKIAN...laporan kaji cuaca...heheh opps kaji durian..hehe..jgn mare..
jgn terbatal posa.. selamat berbuka yaa!

9 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

org perak pon makan camni..adussss nape la Deqlis tayang derian tghari camni...huuuu

Amy Syaquena said...

Hubby amy suka sangat makan pulut , durian dan santan.sebelum ni amy x pernah jumpa pun bila dah dok kat kelantan baru tau ore kelate memei suko make durian , pulut gan santan

MaMa AiNi said...

hb mama pernah makan camne masa kecil2 dulu kat kg dia (johor)..mama kat sini makan dgn serawa..he2x..mama blm pernah try lagi...

d_LA said...

ouh...tidak!!! sblm pose bnda ni la dla nk mkn tp x sempat nk buat..nk wat time pose kan x tahu bile leh mkn..pastu, durian pun dh abis..wuwu

::NureeN:: said...

mak aii... berseleranyerr.... thn ni musim dorian x mkn lg ngan pulut... hhmmm pas raya kot klau teringin ;p

Redbloodsnow said...

So far zie tak pernah lg makan pulut durian taw.hehe

Fad said...

kalau deqlis tgl link camni

http://ellismelia.blogspot.com/2011/08/jadual-waktu-berbuka-puasa-dan-waktu.html

yg ni boleh..sbb link ni kan dr blog deqlis..hehe..fahm x?

AkmaFaizal said...

boleh cuba try resepi ni nnt...hehe :)

Michada said...

ni mmg fevret sy time g pasar mlm..huhuu

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=4495461906366666927&postID=4981542216406088870&page=1&token=1312440886586&isPopup=true