Recent Post

Tuesday, August 2, 2011

Oitttt..Tak Puasa ker?

Salam semua, selamat berpuasa semua. Alhamdulillah malam nie kita semua dah  masuk hari kedua bertarawih. Moga kita semua selamat berpuasa dan mendapat ganjaranNya... 

Bila bercerita pasal puasa nie, deqlis teringat kisah orang yang tak berpuasa...deqlis?? deqlis pun tak puasa...JIKA keuzuran...faham2x laa yer..ehemmm jangan tak faham pulak... hehe...

pasal Tak Puasa nie..sebenarnya nak cakap pasal isu orang yang tahu agama tapi tak reti2x nak berpuasa...

Kenapa lak deqlis kata tahu agama?? Deqlis rasa orang2x yg beri alasan di bawah nie mmg tahu agama laa kan?  klu tak, mana dtg nyer alasan berunsurkan agama pulak.... agaknya bila dah tinggi sangat ilmu agama tu diorang nie boleh pulak buat keputusan macam tue..adehhh..geleng kepala dibuatnya.....

Nak tau apa alasan yg diberikan kepada orang yg TAK PUASA nie??

1. Aku tak puasa sebab aku tau dah klu aku puasa hanya dapat sekadar "LAPAR DAN DAHAGA" so aku tak puasa laa.... (haa...bunyi macam tau agama kan?? tp lain pulak jadiknya....)

2. Aku tak puasa sebab tak gunapun aku puasa... ! kenapa? sebab klu aku puasa pun amalan puasa aku tak diterima...eh macam mana ko tahu pulak tak diterima? sebab bulan lepas aku minum (menunggang arak)... tak guna pun aku puasa...klu puasa amalan aku tak diterima 40 hari kan minum arak...itu setitik pun dah 40 hari tak diterima.... aku dah bertitik2x dah....so beratus2x hari tak diterima amalan..what for aku puasa?? (hmm bunyinya mcam tau agama kan?..tau pulak minum arak tu amalan tak diterima....hmm tp minum gak... geram pun ada..) org2x tak puasa nie nampak mcm ada ilmu agama,.tp sayang tak berubah ke arah kebaikan, malah guna pulak statement agama tu semata-mata nak meneruskan tabiat buruk...

patut ker?

Geram lak uools klu ada orang yg bila kita tanya/tegur baik2x jawab selamba macam tue..then belum sempat nak balas dah cabut.... hmm deqlis doakan shj, hati mereka yang beri alasan sebegini di bukakan pintu hati untuk berubah ke arah jalan yang lurus lagi benar..dan moga berpuasa lah tahun nie...

Sebenarnya, dua2x situasi di atas berlaku lebih kurang 5 tahun lalu, pernah deqlis tegur sebab mereka nie merokok di bulan puasa..tidak disangka-sangka  pulak jawapannya sebegitu...... walaupun deqlis ni pun bukan laa arif sangat (sentiasa nk perbaiki diri) tapi kawan yang berada dekat dengan kita, klu tak tegur rasa macam berdosa...jadi deqlis tegur laa secara berhemah... walaupun masa tu jawapan itu diberikan dan dia terus melulu pergi... deqlis harap diorang nie semua berubah.

Ya Allah mudah2xan tahun ini mereka2x ini akan berpuasa dan menjalani ibadah di bulan nan mulia ini. Amin. dan harap2x deqlis juga akan berjaya mengumpul point pahala di bulan mulia ini. doakan2x deqlis yer...moga uools pun sama... klu terlupa ingat2kan yer:)

ehemm...ANDA? PUASA TAK? 

4 comments:

rara pinkmafia said...

xpuasa sbb keuzuran xpekan.hehehe.jgn mkn depan org taw.

.: iEyLa :. said...

ermm..moga kite berubah ke arah yang lebih baik kan kak.. ;)

nur dhiya' aida said...

happy ramadhan al-mubarak ;))

zahidahwahid said...

semoga mereka diberikan hidayah... dan semoga kita dilindungi dari melakukan maksiat....amin....




New Entry: Oh! My Lady

Cam ne puasa pertama semalam?