Recent Post

Thursday, August 18, 2011

Sambungan Cerita Raya....


Lega selamat dah kereta ayah..leh gerak dah....bila terpandang jam tangan menunjukkan pukul 1.30 malam...makkkk ehhh...!!! dalam kesejukkan dankeheningan malam, ayah pun meluncurkan kereta untuk pulang.....tiba2x,,,,jeng jeng jeng.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
-
-
-
-
-
ayah deqlis telah tersilap jalan....kereta ayah menyusur ke sebuah lorong yang kiri kanannya hutan tebal...makin jauh ke dalam, makin lengang sunyi dan takde sebijik kereta pun yang kami lihat...tiba2x...deqlis ternampak kelibat seorang lelaki tua yang terbongkok2x pakai tongkat berjalan bertentangan arah dengan kereta ayah ... keadaan pekat malam membuatkan deqlis hanya dapat melihat lelaki tua itu berpakaian agak lusuh dan warna gelap...serta bertongkat dan berjalan sangat perlahan..

Sepupu sepapat deqlis dan semua yang dalam kereta semua nampak....tetapi mereka hanya mendiamkan diri... hanya deqlis seorang yang bersuara..." ayah, cuba berhenti kereta kita tanya pakcik tua tue..betui ke jalan kita nie nak menuju ke highway semula?" "ayah berhenti laa tye"...ayah deqlis diamkan diri.... dan terus memandu ke depan sedikit...."laa dah jumpa org tak mau tye pulak..." bebel deqlis.... sementara yg lain semuanya senyap..... deqlis laa masih pot pet pot pet.. " laa apesal ayah tak berhenti?" 

ayah senyap lagi...mak pulak bersuara " hmm bang, nampak lain macam jer jalan nie, jom kita patah balik" memang pun uools jalan tu makin gelap dan sunyi..kelilingnya hutan tebal... dalam hati deqlis langsung tak terfikir pasal hantu ke jembalang ke....yg deqlis tahu nak balik.....penat dah seharian perjalanan pulang ke KL nie.....bila nak baring nie???

Selepas itu ayah pun pusing kan kereta kembali....dalam 2-3 minit jer kami pusing kembali selepas nampak orang terbongkok-bongkok tadi..... kereta terus meluncur laju...mata deqlis meliar mencari kelibat pakcik tua tadi...hmm tak nampak pulak dah...dlm hati deqlis berkata " eh mana laa pulak perginya pakcik tadi erkk??, dah laa jalan sorang2x tgh2x malam, terbongkok2x...jalan slow takkan laa leh cepat jer hilang?"....hmm terus terasa seram sejuk.....deqlis pun kata " yah, laju sikit yah..." hehe ayah deqlis pun  terus kembali ke jalan asal tadi...rupa-rupanya memang ayah dah tersilap masuk simpang.....ntah yg tadi tu dah termasuk ke simpang hutan Pahang agaknya...fuhhh...

Bila kereta pacuan 4 roda ayah dah masuk ke highway semula barulaa deqlis rasa lega sangat.....kami pun sembang2x balik..... baru terfikir nasib baik laa ayah tak tegur pakcik tue...hmm klu tegur2x silap2x mata pakcik tua tu berubah merah ke, keluar taring panjang ke..oh tidakkk!!..mahu pengsan kitorang dalam hutan tue... memang menjadi tanda tye deqlis dan keluarga sampai sekarang.....siapakah pakcik tue itu? siapa yang nak berjalan sorang2x dlm hutan tengah2x malam....kami hanya berpandangan sesama sendiri....ayah berseloroh " haa..ada hati nak tanya jalan" (perli deqlis laa tu ) keh keh keh.... ayah pesan, klu nak ringan mulut pun pilih2x laa tempat...mak pun cakap...dah dalam hutan nampak apa2x senyap jer....adehhh... yerlaaa darah muda masa tu, tak pk lak pasal mende2x tue...huhu..

deqlis senyum jer laa...padan laa mak dan sepupu2x sepapat dlm kereta beritahu deqlis...yang diorang semua senyap, sebab rasa lain macam,seram sejuk je nampak pakcik tua berjalan terbongkok-bongkok tue...dlm hati mereka berkata "si Ellis nie boleh suruh berhenti tanya jalan???" hehehe.... sengih jer laa deqlis....:-) pecah perut bila sembang2x balik pasal perkara tue....lagi pecah perut bila ayah deqlis berseloroh pasal duit yang di pinjam tuk bayo keta tu " ayah tak bayo laa yer..kira charge driver" hehe... tp ayah gurau2x jer....sampai Kl esokknya kami dah dapat balik dah duit raya memasing..hehe..kira masa tu masing2x tau laa berapa banyak duit raya memasing dapat kui kui kui...


Moral of the story: Klu kereta uools kena tarik, sila tengok jalan mana yang lori bawak....macam my family..(termasuk laa deqlis sendiri) dan ayah deqlis as driver pun seronok agaknya merasa lori tarik..dia takyah drive..hanya dudk shj di seat driver..heheh.... sampai jalan pun tak tgk dan tak cam kan jalan...itu pasal bila nak balik, teragak2x nak masuk jalan mana....:-) so macam sekarang nie teknologi dah canggih, leh laa amik video ke guna kamera /hp jika lori tarik kereta uools hehe..:-))))


Panjang pulak cerita....terima kasih laa gigih membaca... sebenarnya memang sampai sekarang deqlis ingat cerita nie...klu pulang berhari raya ke Pahang pasti kami akan bukak cerita nie...so memasing akan gelak laa kih kih kih.....bayangkan perjalanan pahang ke KL biasanya 2 jam shj tapi sebab Kongxi Raya punya pasai... jalan jammed yang amattttt.... kami sampai rumah mak ayah deqlis di Sungai Buloh jam 2 pagi. Bayangkan 12 jam atas jalanraya...fuhhh...kalah balik Perlis....Inilah salah satu pengalaman raya deqlis yg takleh di lupakan....


uools ada tak kenangan /cerita hari raya??

nak baca n3 terdahulu? klik cerita Hari Raya...:-)

3 comments:

Myra Jay said...

Fuhhh memang pengalaman yg sangat mendebarkan..

Smpai 12 jam ye, mmg letey tak hengat :-)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Serammmmm...

AkmaFaizal said...

dah boleh wat cerpen ni..hehe