Recent Post

Thursday, August 18, 2011

Cerita Hari Raya Yang Tak Mungkin Dilupakan...

Kisah nie berlaku semasa thn 1996 rasanya........masa nie masyarakat Malaysia kita meraikan GongXi Raya di mana Raya Aidil Fitri dan Raya Tahun Baru China bertembung dalam satu hari yang sama. Deqlis ingat lagi, pada tahun tu, deqlis dengan mak ayah serta adik deqlis pulang berhari raya ke Pahang rumah Wan (Nenek). Memanglah seronok balik raya di rumah Wan kan? nak2x pulak collect duit raya banyak2x heh...:-) tp bukan pasal duit raya yang deqlis takleh lupakan tue....yang deqlis tak boleh lupakan adalah saat nak pulang ke Kuala Lumpur....

Kami bertolak balik dari rumah Wan jam 2 petang. Perjalanan yang macam semut dan sana sini pasti kelihatan kereta tersadai di tepi jalan. Lebuhraya Karak dah macam pesta orang berkelah di sana-sini. Deqlis masa tu tengok orang jer...al-maklumlah kereta ayah masih berjalan walaupun macam semut..heheh...berjam-jam lah kami dalam perjalanan tue, macam-macam yang deqlis nampak, ada sesetengah orang sampai bentang tikar, ada yang buat buaian kat pokok utk buaikan anak, ada yang bersembang, ada yang siap makan juadah hari raya... mula-mulanya deqlis memerhati sahaja... Oh ya, lupa cerita...dalam kereta deqlis selain ada mak, ayah dan adik, sepupu2x deqlis pun turut serta...al-maklumlah nak beraya di KL pula...:-) kami yang macam sardin gak dalam kereta nie seronok bersembang haha..walaupun berhimpit2x...:-) Kami semua lihat banyak jugak kereta yang kena tarik sebab rosak.... siap tergelak2x lagi...hehe sebab jakun laa tak pernah tengok kereta kena tarik ngan orang2x sekali ada kat dalam kereta..hihi....

sedang seronok memerhati dan bersembang2x...tiba2x...............................................................................................
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ekkk....ekkk....ekkk3x....(bunyi enjin kereta ayah deqlis yg dah semput....) hihi...
eh..kenapa nie ayah?? 
Alamak!! Kereta ayah pulak rosak daa..... apa yg rosak nie? clutch nya kata ayah deqlis...... nampaknya kami semua kena laa turun....panas wooo duk dalam keta....dan nampaknya kami pulaklah yang berkelah dekat Lebuhraya Karak tue...kui kui kui.... dari 6 petang ...hinggalah menanti lori tarik kereta tiba.... Last2x lori tarik pun tiba.... akhirnya deqlis sekeluarga pulak di tarik lori.....(haha tadi gelakkan orang, ntah2x masa deqlis di tarik, ada tak orang gelakkan deqlis?? miahahahaha) ...mmg dalam kereta, kami ramai2x yg gelak..keh keh keh.....

Sampai di bengkel kereta pulak, turn nak tunggu repair pun punyalah lama....sampai jauh malam...kereta ayah deqlis siap dibaiki dekat jam 12.30malam.... fuhh lamakan?? dan yang tak boleh dilupakan lagi adalah deqlis, sepupu sepapat semua, mak, adik  kene korbankan "DUIT RAYA" untuk bayar servis repair kereta...al-maklumlah pusat servis kereta tu charge tinggi melambung...ayah deqlis pulak dah tak cukup sen..hehe...kami pun korbankan laa sekejap duit raya tue...sampai KL ayah ganti laa balik ...sib baik GANTI..hehe:-).. 

Lega selamat dah kereta ayah..leh gerak dah....bila terpandang jam tangan menunjukkan pukul 1.30 malam...makkkk ehhh...!!! dalam kesejukkan dankeheningan malam, ayah pun meluncurkan kereta untuk pulang.....tiba2x,,,,jeng jeng jeng.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
-
-
-
-
-
ayah deqlis telah tersilap jalan....kereta ayah menyusur ke sebuah lorong yang kiri kanannya hutan tebal...makin jauh ke dalam, makin lengang sunyi dan takde sebijik kereta pun yang kami lihat...tiba2x...deqlis ternampak.................................................. 
-
-
-
-
-
-
NANTIKAN SAMBUNGANNYE yer....terasa panjang pulak n3 nie:-) apa yg deqlis nampak???  rilek2x...yang pastinya mmg raya tahun tu tak mungkin dilupakan....


3 comments:

CIK MAY said...

pefftt..masa raya dulu tak blh lupa tang tibe2 esok raye..bjet lusa..menggelabah la..malam tu baru masak ketupat rendang bagai..hehe..

sis...be yg ke3 kuar plak pagi tadi..thnx for ur tips! ^^
http://mayandhanis.blogspot.com/2011/08/pagi-pagi-terkejut-tengok-be-bertambah.html

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Tak sabar nk membaca apa yg Deqlis nampak..hihi

MataHati @ MH said...

suspen suspen....

cepat2 sambung. nak tahu kesudahannya...