Recent Post

Saturday, November 6, 2010

Yee Mee Goreng Basah Ala Deqlis

Memalam nie tetiba en hb lapo...katanya nak makan...
jadik deqlis belasah laa masak Yee Mee Goreng Ala Deqlis ngeh ngeh ngeh..



Yee Mee Goreng Basah Ala Deqlis

Resepinyer..

1 ketul Yee Mee (utk cik hb sorang...klu nk makan 2 orang buh laa 2 ketul) - sila rendam sekejap menjadik separa lembut di dlm air

bhn2 tumis:
minyak masak (agak2lah)
bawang putih
udang kecik dalam 5-6 ekor
1 sb cili serbuk    *
1 sb serbuk kari ayam  *
* digaul sama dan campur sikit ngan air

lain2 bhn:
1 biji telur
sawi (takde deqlis ganti ngan kobis beijing..itu yg ada memalam nie)
serbuk lada hitam secukup rasa.
1 sb kicap masin
gula
garam
ajinomoto (jika suka...deqlis mmg tak buh)

hiasan:
daun sup, daun bawang dan hirisan cili merah.


Cara2nya:

Tumis bawang putih dan udang serentak hingga naik bau. Masukkan kedua-dua jenis serbuk cili dan kari. Biarkan hingga masak dan agak garing... masuk air sikit jika terlalu pekat.. jika ok tak payahlah. Masukkan Yee Mee (pastikan Yee Mee jgn terlalu lembut ..rendam jap jer) pastu gaulkan sikit... rasa sikit, jika yee mee agak keras, masuk kan sedikit air..dan kacau... pastu masukkan sayur. setelah siap kosongkan ruangan tengah kuali masukkan 1 sd kecil minyak dan masukkan telur dan serbuk lada hitam... biar seketika dan kacau rata.. tambah kicap masin dlm 1 sudu besar dan jgn lupa garam dan gula sesedap rasa... kacau rata, tutup api leh hidangkan dengan hiasan daun sup dan daun bawang serta cili merah.

hmm mmg sedap... nie lah resepi campak2 memalam nie.. haruslah campak2 kan sebab guna apa shj yg ada..hihi..

pic? sorry mmg tak sempat snap.. siap masak juruphoto deqlis dah lapo..dia terus ngapp lah..hehe..
lain kali klu deqlis masak leh laa tepek gambo yer...

ok..gud nite.. esok cuti..jadi ramai rasanya yg tido lambat hehe..

3 comments:

Mata Hati said...

ingat nak cuba try buat utk breakfast tapi serbuk kari ayam dan yee mee tak der. terpaksalah mkn dulu mee goreng indon.. :)

deqlis said...

hehe... dah nama Yee Mee kena ada laa yee mee nyer kan? hihi klu buh Mee Maggi jadi laa Mee Maggi Goreng Basah ngeh ngeh ngeh,,,

deqlis said...

eh lupa...xper... Mee goreng Indon pun sodap!...