Recent Post

Tuesday, March 8, 2011

Selamat Menghadapi "Interview"

As-Salam semua, moga-moga sihat walafiat pada pagi nie... tentu ramai yang ada pergi interview hari ini kan? atau minggu depan... deqlis ingin mengucapkan selamat menghadapi temuduga itu!!..Moga uools berjaya mendapat pekerjaan yang diidamkan.

Deqlis pernah pergi interview dan pernah interview orang...Macam-macam soalan yang pernah deqlis terima, ada soalan-soalan biasa-biasa dan ada juga soalan-soalan yang luar biasa. Soalan pelik ini biasanya ingin melihat dari sudut psykologi tentang diri orang yang ditemuduga. Satu soalan yang mungkin ditanya adalah

" Jika anda diberi peluang berjumpa dengan seorang VVIP atau artis, VVIP atau artis manakah yang anda nak jumpa, dan jika diberi peluang berjumpa selamat 1 minit, apakah satu soalan yang anda akan tanya kepada VVIP/artis itu?"

hmm jangan gelabah okay jika uoola menerima soalan sebegini, walaupun tiada kene mengena dengan jawatan yang uools pohon tu, tapi jawapan anda akan membawa penilaian kepada diri anda. Jangan kata orang yang menemuduga uools tu giller atau sewel pulak..haha..:-) 

Sebenarnya soalan-soalan sebegini diberikan sekiranya calon-calon yang hadir mempunyai kelulusan yang hampir sama, jadi jawapan yang dicari mungkin akan membuatkan kita berjaya atau tidak dalam sesuatu temuduga itu. Misalnya soalan di atas itu, jika kita menjawab soalan pertanyaan kepada VVIP/Artis itu tadi dengan.......

Lisa Surihani:
pertanyaan:
1.  "apa khabar?" - mungkin bukan anda pekerja yang dicari...!

Pak Nil:
pertanyaan:
2.  apakah rancangan masa depan? - sipi-sipi lagi .. masih lagi majikan nak mencari org lain!

Tun Mahathir:
pertanyaan:
3. Apakah jenama teh yang di minum oleh Tun setiap waktu pagi? - haa selalunya soalan yang spt ini yang ingin penemuduga dengar!!...mungkin anda bakal berjaya dalam temuduga seperti ini..

Sebab apa? sebabnya, jawapan soalan ini menunjukkan anda seorang pekerja yang mempunyai sau paradigma dan pandangan jauh untuk syarikat, orang yang bertanya "apa khabar" hanya bekerja semata-mata tanpa mempunyai idea bernas dan idea baru di luar kotak pemikiran orang-orang atasan. Dengan erti kata lain, jika 1 minit anda diberikan masa untuk bertanya soalan, soalan yang memang tiada jawapan di majalah/suratkhabar.internet selama ini, ini bermakna dengan soalan itu anda berjaya mengorek rahsia yang baru , yang orang lain pun tak tahu jawapannya, itu bermakna anda bakal seorang pekerja yang bukan sahaja rajin bekerja tetapi bakal menjadi pekerja yang sentiasa melakukan research dan mengeluarkan idea-idea baru untuk menaikkan produktiviti syarikat. 

Ini serba-sedikit tip temuduga yang deqlis kongsikan!.. Jika anda ditemuduga dengan soalan sebegini...ingat jawapannya no.3 itu atau sewaktu dengannya...!

Jadi, bagi sesiapa yang betul-betul nak pergi temuduga tu, deqlis doakan moga berjaya ya! Amin. 

3 comments:

Norhazira Mohammad Ikhir Juhari said...

hye deqlis...
mkaseh c0z share this inf0rmation..lau zira la..
zira nk jmpe ngn dat0 fadzilah kamsar..then tnye s0alan..pndapat dat0 tntg suami main kayu tige.. haahaha..

deqlis said...

hye zira! thx drop by..

haha..klu nk dpt 5 star bintang...kena tye soalan lagi detail yg mmg tak pernah lagi dato fadzilah kamsah bgtau kat buku dia, tv atau mana... cuba laa soalah lain dari yg lain....

contohnya gigi dato cantiklah, pakai ubat gigi apa?? nie confirm tak pernah org tye lagik..hehe...


ini klu utk interview laa...

akak pernah dato fadzilah salah satunya tye pasal rahsia tarikh lahir..hihi

Norhazira Mohammad Ikhir Juhari said...

oo..kire nye.. kira nye categ0ry nie..
c0mpany xsure nk hamek keje ke x ar..
h0key2..

theng sharing inf0mati0n..

akak..f0l0w zira ye..