Recent Post

Sunday, April 10, 2011

Sanggup Mengaku Orang Gaji



Salam semua, pepagi nan indah ini cewah!! teringat pulak deqlis kisah masa anak dara dulu laa... pagi2x tolong mak sapu sampah depan rumah... al-kisahnya tetiba datang orang nak survey...(lelaki melayu) hmm deqlis malas nak layan.....

Mula2x dia tanya boleh tak nak survey kejap tentang penggunaan barangan dapur di rumah..contohnya guna produk mee segera apa, sabun apa, ubat gigi apa dan lain-lain... hmm dalam hati "sebuk laa kau nie..kang aku pelangkong ngan penyapu nie kang" tapi kat mulut deqlis tetiba keluar " maaf ya Pak! enggak brp faham apa yg bapak bicara sih.." tetiba kuar INDON heheh..sampai geleng2x kepala..... muka orang tu macam terkejut... terus dia kata lagi "tuan rumahnya tak ada? awak orang gaji ker?" sepantas kilat deqlis menjawab " ya Pak, saya orang gaji nya saaaja.." Masa nie emak dan adik deqlis ada kat atas kot...(rumah my mum, rumah teres 2 tingkat) jadi disebabkan deqlis je yang ado kat luar pepagi tue...isshhh beria-ria gak ler dia suh menjawab... seingat deqlis, deqlis jawab satu soalan jer selepas di asak2x +++ dirayu2x..(adoii mcm takde orang lain jerkkk)... iaitu soalannya "Makanan segera apa yang selalu dibeli oleh tuan rumah ...?" Deqlis jawab : "MAGGI.....kadang2x jenama lain beli gak " yg lain2x soalan dah tak kuasa nak layan...deqlis kata..."maaf ya Pakkk!! maaf ya Pak!! nanti majikan saya marah, permisi...permisi!"  (wah bagus gak acting ku pagi tue kih kih kih) terus lari masuk dalam rumah...keh keh keh... (mau nyer deqlis cepat2x cabut, silap2x haribulan emak deqlis lak turun kang...tak pasai2x lakonan ai kantoi...)hehe...

Itulah al-kisahnya deqlis sanggup mengaku Orang Gaji aka BIBIK...demi melayan penjual2x atau orang yang datang survey nie... jika dah terkantoi kata tuan rumah dari awal...idea deqlis pulak dengan ayat nie

" maaf laa dik, akak takde duit nak beli nie ..lagi pun klu adik nak kena tunggu husben akak balik dari balai Polis Bukit Aman, dia keje sana inspektor" haa... klu orang nak menipu nie confirm terus cabut...! yerlah penipuan macam2x sekarang nie... ada yang gores dan menang laa, ada yang nak pau la (mat pit laa kan), ada yang tahniah! Rumah anda menang rumah tercantik lah, Tahniah rumah anda menang kereta proton waja tetapi kena bagi deposit RM2000 untuk keluarkan kereta dan penghantaran laa, kami pemeriksa gas laa, nak repair paip bocor/barangan elektrik laa, semuanya kena hati2x, biarlah suami (bg yg dah kahwin) ada di rumah, bg yang tinggal bujang ramai2x tu, baiklah mintak tolong orang yang kita kenal misalnya adik-beradik atau sedare mara terdekat. Jangan sesekali percaya pada orang yang tak dikenali dan jangan sesekali bawa masuk mereka-mereka ini ke dalam rumah kita... 

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT (sila baca macam kat radio tue..ekekekeke)... pesanan deqlis daaa...! ngeee..


4 comments:

GreenJade said...

hahaha sy pon slalu gak nyamar jd bibik pilipina..siap ckp tagalog ko hahaha

maleh nk layan salesman2 nih..ngarut jek lebih

salam ziarah..salm ukhwah..link yr blog yea :)

.: iEyLa :. said...

hakhak..kelakar la akk ni..
seb abek lakonan minah indon menjadi...hihi..
klu kat umah ieyla org dtg nk jual ckp je mak xde..huhu

deqlis said...

Greenjade: haa cayalah cakap tagalog tue.... akak berlakin bisu pun pernah..kih kih kih...timaceh..nanti akak follow blog adik..n akan masukkan dlm bloglist dlm blog khas akak...masih dlm pembikinan..tak siap2x lagik..tq:-)

iEyLa: hehe... sibbaik dik..ntah mcm mana idea spontan masa tue... haa ada juga akk kat mak takde rumah..tp klu cakap cenggini sibuk2x laa tye pukul berapa balik...adehhh malass tui nk layan...kira banyak soal jawab lagi..(klu bab org survey) klu orang nk jual barang (salesman) akak mmg cakap mak takde laa... atau buat pekak+bisu jerkk:-)

klu duk rumah atas awangan nie mmg jarang laa kena... selalu klu ada bunyi ting tong rumah pun abg posmen laju:) selamat laa sikittt hehe..

Mama Zharfan said...

heheh kelakar la plak entry ni ;)

me tutup pintu and dok dlm umah diam2 sampai salesman tu blah..mls me nak layan hehehhe