Recent Post

Sunday, July 17, 2011

Zikir Buat Si Fakir

Berzikir maksudnya mengingati Allah. Yang dimaksudkan zikir di sini ialah zikir-zikir khusus seperti ‘subhanallah’, ‘alhamdulillah’, ‘astaghfirullah’ ataupun ayat-ayat al-Quran. Syaratnya ialah zikir ini bukan sekadar di mulut sahaja, tetapi dihayati maksudnya di dalam hati. Contohnya apabila membaca ‘subhanallah’, hati pun terasa Allah itu sungguh sempurna dan tidak langsung ada sebarang cacat celanya. Akan timbul pula rasa mengagungkan-Nya, menyanjung-Nya dan sekaligus kita ingin sekali menghambakan diri kepada-Nya. Contoh lain ialah apabila membaca ‘astaghfirullah’, kita terkenangkan dosa-dosa kita yang terlampau banyak seterusnya berasa kesal dan segera bertaubat.
Pada suatu ketika, segolongan sahabat telah mengadu kepada Rasulullah s.a.w. seperti disebut dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim:“Ya Rasulullah! Orang-orang yang mempunyai harta (orang-orang kaya) telah mendapat pahala (lebih banyak daripada kami). Mereka sembahyang sebagaimana kami sembahyang dan mereka puasa sebagaimana kami puasa dan mereka bersedekah dengan kelebihan harta-harta mereka."


Bersabda Rasulullah: “Bukankah Allah telah menjadikan bagi kamu suatu untuk kamu bersedekah? Sesungguhnya dengan tiap-tiap tasbih itu sedekah, dan tiap-tiap takbir itu sedekah, dan tiap-tiap tahlil itu sedekah, dan menyuruh dengan makruf itu sedekah, dan melarang dari yang mungkar itu sedekah, dan pada kemaluan seorang kamu itu pun sedekah.” Inilah penjelasan Rasulullah kepada orang-orang fakir dari golongan Muhajirin yang sebelumnya telah menggelisah oleh kekurangan pahala bersedekah, sedang orang-orang kaya telah beruntung dengan penambahannya dari hasil sedekah dengan harta benda mereka.

Antara hikmah berzikir ialah dapat membersihkan hati, jiwa dan roh kotor yang berselaput dalam diri selain mengingatkan kembali perkara yang kita lupa serta mendapatkan ganjaran dari-Nya. Dengan ini, marilah kita perbanyakkan zikrullah kerana ia salah satu cara yang paling mudah untuk beribadah. Setiap masa dan dimana saja kita boleh berzikir.

(by qamarguyz: risalah al-Qamar edisi 5)


Thanks baca n3 nie... jom vote me atau join GA LIKE THIS PICCA

berminat dengan Samsung Galaxy Tab? klik sini

nak Pandu Uji Vios? klik sini

Jom Usha Samsung Corby II klik sini
Thanks

1 comment:

Anne Wahid said...

thank for sharing.....


New Entry: Orchid